JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra bil til kollektiv

Kraftig satsing på veier og baner må til for å møte trafikkøkningen i årene fremover.

Det kommer fram i transportutredningen som ble lagt fram tirsdag.

Innen 2040 vil det være om lag 6,1 millioner nordmenn. Nesten all befolkningsveksten vil finne sted i de store byene, ifølge beregninger fra Statistisk sentralbyrå.

Veidirektør Terje Moe Gustavsen vil ha flere storbyboere ut av bilene og inn som syklister, gående eller kollektivpassasjerer. For å få til det er det nødvendig å styrke kollektivsatsingen og sykkelveinettet samtidig som man innfører tiltak for å bremse veksten i bilbruken.

– Legger vi til rette for både kollektivtrafikk og biltrafikk i storbyområdene, vinner bilen, sier veidirektøren.

Gustavsen er villig til å se på flere kontroversielle tiltak. Rushtidsavgift, bompenger, færre parkeringsplasser og skattlegging av gratis parkering er alle muligheter som bør vurderes.

Staten bør også vurder å bidra mer til utbygging og drift av kollektivtrafikk av høykvalitet i de mest befolkningstette områdene, mener han.

Vei i distriktene

Statens vegvesen, Kystverket, Jernbaneverket og Avinor har i rapporten sett på de viktigste områdene innen transportsektoren i løpet av de neste 30 årene.

Rapporten viser tydelig de store utfordringene i storbyområdene står overfor, ifølge samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

– Her kan vi ikke «veibygge» oss ut av problemene, sa Kleppa da hun tok imot rapporen fra utredningsfasen for arbeidet med Nasjonal transportplan 2014-2023.

– Samtidig må vi dempe det presset folk i mange byområder nå opplever ved også å sørge for bedre veier i distriktene. Vi sier: Ja, takk, begge deler. Satsing på veier i distriktene og kollektivtilbud i byene, sa hun.

Sjø og bane

Befolkningsvekst, bedre råd blant folk og globalisering gjør at det må tas et krafttak i trafikken, ifølge rapporten. Ikke minst dersom transportsektoren skal greie å holde seg innenfor regjeringens klimamål for 2020.

Mer enn 25 prosent av dagens godstrafikk kan flyttes fra lastebiler og vogntog over til jernbane og sjøtransport, ifølge rapporten.

– Det er fullt mulig, men det skjer ikke av seg selv, sier Gustavsen. Han lister opp mulige tiltak: Kutt i statlige avgifter og gebyrer for sjøtransport, øk avgifter og gebyrer for biltransport, mer effektive knutepunkter og lengre togsett.

Flere vil fly

Rapporten slår fast at flyet er det viktigste transportmiddelet på lange reiser, både innenlands og til og fra utlandet. På avstander over 500 kilometer reiser to av tre med fly, og flyreisene blir ikke færre i årene som kommer.

– Den ventede veksten har både sammenheng med økt globalisering, befolkningsvekst, stadig flere eldre som reiser mye og en generelt forventet inntektsøkning i befolkningen, sier konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor, Jon Sjølander.

Å redusere veksten i fly som transport har ikke vært noe tema i utredningen, opplyser Gustavsen til NTB.

Fram mot 2040 er det beregnet at antall innbyggere over 67 år vil fordobles. Denne gruppen vil også reise mer enn dagens pensjonister, derfor blir det lagt vekt på universell utforming av hele reisekjeder. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse