JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Krav om rassikring

Arrangørene i Nasjonal rassikringsgruppe krever at alle offentlige veier i Norge skal sikres mot ras innen 2030.

I neste uke holder gruppen rassikringskonferanse i Oslo. Fylkespolitiker og medlem i gruppen, Benthe Bondhus i samferdselsutvalget i Hordaland, mener myndighetene må bevilge langt mer penger til formålet enn i dag.

– Samferdselsministeren har fått til mye. Det har tatt lang tid å nå hit, og nå må vi satse videre, sier Bondhus til Nationen.

Hun mener 2 milliarder kroner i året ville ha vært et riktig beløp å bruke på rassikring over en periode.

Bondhus mener at storsamfunnet må betale for lite trafikkerte veier i distriktene.

– Personlig så mener jeg det. Alt kan ikke kokes ned til samfunnsøkonomisk gevinst. Frykten som de som kjører på disse veiene opplever, kan ikke måles. Og selv der det er lite folk, så bidrar de til verdiskapningen. Det er et ansvar samfunnet må ta for å opprettholde bosetningen og ha et land som er i bruk, sier Bondhus.

Høyres samferdselspolitiske talsmann Øyvind Halleraker skal på konferansen i neste uke holde innlegg om politiske prioriteringer. Han ser ikke bort fra at det må satses mer på rassikring.

– Klimaendringene fører til ras på steder og til tider vi ikke har opplevd tidligere. Slik sett kan det være behov for forsering av rassikringsarbeidet, sier han.

Halleraker understreker at rassikring ikke er et kontroversielt samferdselspolitisk tema. Dagens satsing er resultat av tverrpolitisk enighet, sier han. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse