JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etterlyser trafikktiltak

Fremskrittspartiet beskylder samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) for å gjøre for lite for å bedre trafikksikkerheten.

Partiet mener hun rett og slett fraskriver seg ansvaret for alle som blir drept i trafikken.

I den muntlige spørretimen i Stortinget onsdag gikk Frps samferdselspolitiske talsmann Bård Hoksrud hardt ut. Han hevdet at det som brukes til trafikksikkerhet er «knapper og glansbilder» sammenlignet med det som brukes i Sverige. Ifølge Hoksrud er ulykkesrisikoen 40 prosent lavere i vårt naboland.

Etterlyste midtdelere

Han etterlyste en satsing på midtdelere og sa at fysiske hindringer midt i veien kunne redusert antall dødsulykker med 70-80 prosent. I 2010 omkom 210 personer i trafikken.

Samferdselsministeren tok kraftig avstand fra påstander om hun ikke tar ansvar og bare er opptatt av prat. Hun gjentok at det er en historisk opprustning av veinettet.

Kleppa oppfordret Frp til bare ikke å henge seg opp i midtdelere, men ha en litt bredere tilnærmingsmåte.

– I over halvparten av ulykkene må bilførerne bære hovedansvaret for ulykken. Vil Frp være med på tiltak som lavere fartsgrenser, mer bruk av bilbelte og rusfri kjøring for å hindre dette? spurte samferdselsministeren.

Frps Jan Henrik Fredriksen svarte med å karakterisere Kleppas motangrep som bortforklaringer.

Ikke eget forlik

Høyres Jan Tore Sanner fulgte opp, men han understreket at han ikke betviler at Kleppa har et like sterkt engasjement som andre for å hindre dødsulykker og at hun blir like fortvilet som alle andre når ulykker skjer.

– Høyre har invitert til en nasjonal dugnad og foreslått et eget forlik for å få ned antallet dødsulykker, men dette ble avvist av statsministeren, sa Sanner, og spurte om Kleppa vil arbeide for et slikt forlik.

– Nye muligheter til forlik kommer ved hvert budsjett, lød det korte svaret.

Høyre etterlyste også flere kilometer med midtdelere og hevdet at bevilgningene til trafikksikkerhet ikke følger opp den gjeldende transportplanen. Dette gjelder også bygging av midtdelere der det ifølge Høyre bare er bygd 30 kilometer så langt slik at det gjenstår 90 kilometer årlig i resten av planperioden.

Kleppa gjentok at det er nødvendig med en bredere tilnærming enn midtdelere, men hevdet også at man er i rute når det gjelder bygging av fysiske skiller, enten i form av midtdelere eller såkalte rumlefelt.

Spesielle ungdomstiltak

Transportkomiteens leder, Knut Arild Hareide (KrF), tok opp det store antallet dødsulykker der unge mennesker mellom 18 og 25 år er involvert. Han ville vite hvilke tiltak statsråden hadde for denne gruppen.

Kleppa svarte at det er utarbeidet egne handlingsplaner. Disse dreier seg blant annet om bedre trafikkopplæring og flere tiltak for å hindre at ungdom kjører for fort, blant annet skjerpet prikkbelastning i førerkortet. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse