Trikser med lagerstatusen
Nettbutikkenes lagerstatus stemmer ikke alltid med virkeligheten. Det irriterer kundene – og Forbrukerombudet.
Mange nettbutikker gir informasjon om hvor mange varer de har på lager. Samtidig opplyses det gjerne om at varer på lager sendes umiddelbart. Problemet er at Forbrukerombudet stadig mottar klager på at nettbutikker oppgir feil informasjon om lagerstatus.
– Om en vare er på lager eller ikke kan ha stor betydning for leveringstiden. Derfor må opplysningene om dette være korrekte, sier fagleder Lars Grøndal hos Forbrukerombudet.
Feilaktige opplysninger
Lars Grøndal råder forbrukerne til å være bevisst på at nettbutikkenes lagerstatus ikke alltid stemmer med virkeligheten, og til å sjekke nettbutikken grundig før du handler.
– Ta gjerne et nettsøk på nettbutikken du vurderer å handle fra før du bestiller. Da vil du kunne finne ut om andre har opplevd problemer med butikken tidligere, sier han.
– Det er viktig at bransjen er bevisst på at feilaktige opplysninger om lagerstatus og leveringstid oppleves som et problem for forbrukerne. Bransjen må ha gode rutiner som sikrer korrekt informasjon, fortsetter Grøndal.
Kan heve kjøpet
Opplysninger om lagerstatus og leveringstid kan være avgjørende for om en forbruker handler eller ikke, mener Forbrukerombudet.
– Dersom denne informasjonen ikke stemmer, vil det kunne være i strid med markedsføringsloven, fortsetter Lars Grøndal.
Dersom du ikke får varen innen den oppgitte leveringstiden, følger det av forbrukerkjøpsloven § 21 at du kan fastholde kjøpet og kreve at varen leveres, minner ombudet om. Du kan også gå fra avtalen etter angrerettloven § 11 dersom du heller vil handle et annet sted. (ANB)