Vil stanse farlige trailere
FrP vil stanse utenlandske trailere som ikke er skodd for norske vinterveier. Forslaget får støtte av Norges lastebileierforbund (NLF).
– Utenlandske trailere er hver eneste vinter involvert i mange ulykker på norske veier, både fordi de ikke er utstyrt for vinterføre, og fordi mange sjåfører har liten erfaring med kjøring vinterstid, sier Bård Hoksrud, som er Frps samferdselspolitiske talsperson. Onsdag fremmer han forslag om saken i Stortinget.
Hoksrud vil stanse trailere som ikke er utstyrt for norske vintre ved fjellovergangene. I sitt forslag ber han om at regjeringen legger frem konkrete forslag til tiltak for økt sikkerhet ved vinterkjøring med både norske og utenlandske trailere på veiene.
Fare for trafikksikkerheten
– Ofte ser vi utenlandske trailere med sommerdekk og dårlige kjettinger. De er en fare på norske vinterveier, både for seg selv, annen trafikk og myke trafikanter, sier Hoksrud.
Han viser til at UP-sjefen for Agder og Rogaland vil ha særnorske regler for å hindre utenlandske trailere å komme til Norge uten vinterdekk. Forslagsstillerne mener at det bør utredes om det er mulig innenfor rammene av EU/EØS, og om slike særnorske regler bør gjelde hele landet eller om man skal gi unntak for det sentrale Østlandet, som mottar mye av trafikken fra kontinentet.
– Det kan være en god løsning, sier Hoksrud, som mener intensivering av kontroller ved grenseoverganger og fergeankomster, der man kan nedlegge bruksforbud etter vegtrafikkloven hvis kjøretøyet ikke er egnet til å kjøre på vinterføre, vil kunne være et effektivt redskap for å få bukt med problemene.
– Vil øke framkommeligheten
Hoksruds forslag får støtte forbundsleder Per Madsen i Norges lastebileierforbund.
– Et slikt forslag som Hoksrud fremmer kan være et kraftfullt virkemiddel for at utenlandske sjåfører innretter seg etter vinterforholdene slik norske sjåfører gjør, mener Madsen.
Madsen mener at et slikt tiltak er viktig for å gjøre trafikksikkerheten på norske veier bedre.
– En slik type regulering vil øke trafikksikkerheten generelt, samt at det uten tvil vil gjøre framkommeligheten bedre på norske veier for øvrige lastebilsjåfører – og allmennheten for øvrig, sier Madsen. (ANB)