JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Karmsund Maritime konkurs

– Hvis ikke Regjeringens krisepakker skal kunne redde disse arbeidsplassene, hvilke arbeidsplasser skal de da redde? Spør hovedtillitsvalgt Helge Larsen i verftet Karmsund Maritime Service.

Det 80 år gamle skipsverftet Karmsund Maritime Service meldte i dag oppbud etter flere måneders kamp for å berge arbeidsplassene.

Verftet har 150 fast ansatte, og med alle dem som jobber for underentreprenører berøres omtrent 400 av konkursen.

– Sammen med de tillitsvalgte har vi arbeidet hardt for å unngå konkurs. I dag må vi dessverre innse at dette ikke har vært mulig. Vårt fokus nå er å bistå bostyret i arbeidet med å bevare flest mulig arbeidsplasser her på Karmøy. Vi har stor tro på at vi kan videreføre drift i en eller annen form og få til en varig løsning for verftet, sa Margaret Hystad, konsernsjef i morselskapet Karmsund Maritime AS, til Haugesunds avis i dag.

– I dag ønsker jeg først og fremst å gi stor honnør til de ansatte, og uttrykke ydmykhet overfor den svært imponerende lojalitet de har vist. Også mange underleverandører har stått last og brast med KMS, og det er beklagelig at disse også vil bli negativt påvirket av konkursen, sier Hystad.

Krisepakke uten verdi?

Hovedtillitsvalgt Helge Larsen, som er medlem av styret og har deltatt i den lange kampen for å redde verftet, er skuffet over viljen både fra bankene og regjerende politikere til å gå inn med tiltak som ville ha hjulpet, særlig i den første fasen. Da ble mye tid brukt både for å få GIEK og bankene på banen.

– Hvis ikke regjeringens krisepakker skal kunne redde disse arbeidsplassene, hvilke arbeidsplasser skal de da redde? Det er spørsmålet både Karmøy og verftsindustrien stiller seg i dag, sier Larsen.

- Er det bare dem som har eiere med kontakt til det politiske miljøet - og jeg håper jo at de blir redda - eller er det alle som har livets rett?

Nederlag for næringslivet

Helge Larsen forteller at Karmsund Maritime Service hadde oppdrag for milliarder av kroner. Det er fulle ordrebøker i bedriften som nå melder oppbud.

Ett ankerhåndteringsfartøy som skulle til Solstad ligger ved kai på verftet, men alt arbeid med utrustning stanset i dag. Et tilsvarende skrog ligger under arbeid ved et polsk verft.

- Det er også en del av historien, for mange underleverandører pluss et polsk verft med mange hundre ansatte blir også berørt.

I tillegg har verftet bare for kort tid siden mistet kontrakter på to ankerhåndteringsskip for rederiet Lewek, som eies av et Singapore-basert holdingsselskap. Dette selskapet har krevd å få tilbakebetalt 180 millioner som allerede er investert i byggeprogrammet.

- Dette må jo være et nederlag for norsk skipsbyggingsindustri og norsk næringsliv. Så vidt jeg vet er det første gangen et rederi fra Østen legger en skipsordre til et norsk verft, sier Larsen, som nå skal brette opp armene og begynne på kampen for å redde arbeidsplasser tross alt.

- Ballen ligger nå i midtsirkelen og det er klart for avspark i en ny kamp. Jeg tror det er en framtid for mange arbeidsplasser her, men denne dagen er en av de tyngste jeg har hatt i arbeidslivet.

Annonse
Annonse