JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvor mange nordmenn må til for å skifte ei lyspære?

Alle har hørt vitsen om hvor mange svensker som må til for å skifte ei lyspære. Men visste du at historien er sann – og stammer fra Norge? I Forsvarsbygg trengs det minst fire personer for å få utført denne jobben.

simen@lomedia.no

morten.hansen@lomedia.no

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Stykkprisfinansiering. Intern fakturering. Offentlig privat samarbeid. Resultatenheter. Konkurranseutsetting. Oppdragsfinansiering. Privatisering. Offentlig anbud.

Ordene er mange, tunge og vanskelige. Alle har de med fellesbetegnelsen New Public Management (NPM) å gjøre.

Her er ett eksempel på den nye måten å drive offentlig sektor på:

Vaktmesteren

I gamle dager kunne ansatte i Forsvaret bare ta tak i vaktmesteren i det han passerte, og be han skifte en lyspære. I dag er det ikke like lett.

– For å få skifta en lyspære, må du sende en bestilling gjennom systemet til et servicesenter. De tar imot, og lager arbeidsordre som de sender til ordreansvarlig i markedsområdet igjen, som sender den videre til en driftstekniker.

Og hvis vi er heldige får en driftstekniker denne ordren, og får skiftet pæra i løpet av rimelig tid. I verste fall sender de ordren til et elektrofirma i byen som kommer og skifter lyspæra, sier konserntillitsvalgt Ann Berit Sagedal i Forsvarsbygg.

Faktura

Etter at pæra er skifta, må ordreansvarlig sørge for at jobben blir fakturert, og til slutt går noen gjennom regnskapet og sørger for at alt har blitt riktig utført.

Disse systemene kom etter at Forsvarsbygg ble oppretta i 2002. For en tid siden ble virksomheten tilbakeført til statlig forvaltningsorgan, men Sagedal sier at forretningstenkningen sitter så godt plantet i systemet at den gjør seg gjeldende fortsatt.

– Alle deler av virksomheten er splitta opp og må stå økonomisk ansvarlige for hver sine områder.

Resultatenheter

Noen har bedre råd enn andre, og det kan bety at mens renholderne i et bygg ikke har råd til kulepenner, sitter andre avdelinger i samme bygg med god råd, forteller hun.

Støttefunksjonene som IKT, arkiv og HR har avtaler med de seks forretningsområdene i Forsvarsbygg, Avdelingen fakturerer for arbeidet som er avtalt, og det som eventuelt utføres ekstra. Og skal de seks forretningsområdene gjøre noe for hverandre, faktureres også det.

– Det går mye ressurser til å drive på denne måten, og det er ganske innfløkt, sier Sagedal.

Blir du utsatt for NPM?

Ansatte forteller om et enormt byråkrati som følge av New Public Management. Historiene er mange, som for eksempel den om de som måtte ta med toalettpapir hjemmefra fordi bestillingen ikke fungerte. Har du eksempler fra din arbeidsplass, så send en e-post til: kristian.brustad@lomedia.no

New Public Management [NPM] er et begrep brukt til å beskrive bølgen av reformer i offentlig sektor som har preget store deler av verden siden 80-tallet.

Tanken bak NPM er at mer marked og profesjonell ledelse i offentlig sektor vil føre til mer kostnadseffektivitet.

Blant virkemidlene som er blitt benyttet er konkurranseutsetting, privatisering, internprissetting, stykkprisfinansiering, resultatenheter, offentlig privat samarbeid.

KILDE:WIKIPEDIA

Annonse

Flere saker

Annonse

New Public Management [NPM] er et begrep brukt til å beskrive bølgen av reformer i offentlig sektor som har preget store deler av verden siden 80-tallet.

Tanken bak NPM er at mer marked og profesjonell ledelse i offentlig sektor vil føre til mer kostnadseffektivitet.

Blant virkemidlene som er blitt benyttet er konkurranseutsetting, privatisering, internprissetting, stykkprisfinansiering, resultatenheter, offentlig privat samarbeid.

KILDE:WIKIPEDIA