Kjører skoleoffensiv før valget
Skolepolitikk er den viktigste saken for svært mange i kommunevalgkampen.
Tirsdag kastet Arbeiderpartiet seg med statsminister Jens Stoltenberg i spissen for alvor inn i kampen for å vinne skoleinteresserte velgere.
Stoltenberg åpnet partiets skolepolitiske konferanse med å fortelle at mye er gjort, men at det ikke er noen grunn til å hvile på laurbærene.
– Å måle satsingen på skole er mer komplisert enn på for eksempel vei. Det er ingen entydig sammenheng mellom bevilgninger og kvalitet. Det handler også om å bevilge mer penger, men utfordringen er å se hvordan pengene brukes. Norge ligger på toppen når det gjelder å bruke penger på hver elev, men ikke på topp i kvalitet. Finland har lavere innsats, men bedre resultatet, sa statsministeren.
Satsing på læreren
Stoltenberg trakk fram noen saker som Ap skal kjøre fram i valgkampens skoledebatt. Lærerrollen skal styrkes ved blant annet å gi lærerne mer tid til å undervise. Frafallet i videregående utdanning skal reduseres ved tidligere innsats. I dag er det rundt en tredel av elevene som ikke gjennomfører videregående. Stoltenberg mener dette er altfor mange. Han sier det er mulig å gjøre en del sentralt, men at det meste må gjøres av skoleeierne og ved den enkelte skole.
Et tredje tema i valgkampen vil bli utvidet skoledag med flere timer leksehjelp og skolefritidsordning.
Ideologiske forskjeller
– Det er vesentlige forskjeller mellom vår skolepolitikk og Fremskrittspartiets og Høyres. På noen områder er det bred enighet, men det er også vesentlige forskjeller, forklarte han partiets skolepolitikere.
Blant disse forskjellene er synet på privatisering.
– Private har en rolle å spille. De bidrar til mangfold og berikelse i norsk skole. Men det er forskjell på å se verdien av mangfold og det å gå inn for å privatisere skolesektoren av ideologisk overbevisning. Det vil føre til en todeling av norsk skole, sa han.
Stoltenberg prøvde også å bevise at privatisering ikke er det samme som økt standard. Han trakk fram at Finland og Norge med en sterk offentlig skole gjør det bedre i internasjonale undersøkelser enn Sverige og Danmark med en sterkere privatisering. (ANB-NTB)