JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Varsler endringer i bilavgiftene

Regjeringen varsler nå at den kan komme til å endre systemet for bilavgifter på statsbudsjettet for neste år.

Finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) medgir at regjeringen mener det er grunn til å gjennomgå hele avgiftssystemet knyttet til bilbruk, bilhold og bilkjøp for å se om det fungerer etter hensikten. Eventuelle endringer i dagens system kommer trolig allerede neste år, ifølge finansministeren.

Ifølge tidligere signaler ønsker regjeringen å skattlegge bruk sterkere enn kjøp av bil. Det kan bety høyere drivstoff- og veibruksavgifter, og lavere engangsavgift ved kjøp av ny bil, ifølge Dagens Næringsliv. Allerede i årets budsjett er CO2-avgiftene økt noe, mens avgiften som knytter seg til motorens effekt redusert tilsvarende.

Staten tok i fjor inn snaut 50 milliarder kroner i året fra bilrelaterte avgifter. Trolig vil det bli gjennomført en vridning som ikke endrer denne rammen i stor grad, fordi det samlede skatte- og avgiftsnivået skal holdes på 2004-nivå.

– Tar bilistenes penger

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud for Fremskrittspartiet mener avgiftssystemet langt på vei utelukkende har til hensikt å «ta bilistenes penger», slik han formulerte det i den muntlige spørretimen på Stortinget onsdag. Han mener staten villeder forbrukerne, blant annet fordi det ikke er samsvar mellom avgiftenes størrelse, utgiftene de er ment å skulle dekke og formålet med dem.

Johnsen kunne synes delvis enig med ham.

– Regjeringen har allerede varslet en full gjennomgåelse av alle bilavgifter, både de som er knyttet til drivstoff og sider ved bilbruk. Vi tar sikte på å legge fram resultatene i forbindelse med framleggelsen av statsbudsjettet for 2012, svarte Johnsen.

Ingen øremerking

Hoksrud etterlyste konkret informasjon til bilistene om nøyaktig hva avgiftskronene blir brukt til. Det får han neppe.

– Jeg får minne om at bilavgiftene inngår i de totale inntektene til fellesskapet. De er ikke øremerket. De går til alle gode formål som bidrar til at Norge fortsatt skal være verdens beste land å bo i, svarte Johnsen.

Daværende finansminister Kristin Halvorsen (SV) varslet i 2006 en større omlegging av bil-, vei- og drivstoffavgiftene i grønnere retning. Den gangen het det seg blant annet at bensintørste luksusdoninger skulle avgiftsbelegges sterkere, mens drivstoffgjerrige biler med lavt CO2-utslipp kunne bli flere tusen kroner billigere.

I årets statsbudsjett varsler regjeringen «en betydelig omlegging av bilavgiftene for å redusere gjennomsnittlig CO2-utslipp.» (ANB-NTB)

Annonse
Annonse