Fra stykkevis og delt – til helhet?
Det blir for snevert når enkelte kun fokuserer på OPS eller ikke - som utfordringen for utbygging av samferdsel her i landet. Like viktig er organiseringen av planarbeidet og etatene som har ansvaret! Nasjonal Transportplan (NTP) skulle være virkemiddelet for å planlegge transportformene i sammenheng og legge til rette for helhetlige løsninger i forkant av samfunnsutviklingen. Det har vi ikke oppnådd!
Fortsatt har vi en stykkevis og delt planlegging, gjennomføring, finansiering og organisering av transportpolitikken i Norge -koblet fra annen samfunnsplanlegging. Vi har 4 ulike etater som planlegger, bygger ut og vedlikeholder hver sin transportform (vei, jernbane, havner, flyplasser), og to departement som har ansvaret. Vi vedtar og finansierer utbygging av vei og jernbane med små strekninger av gangen – stykkevis og delt. Det er en lang og omstendelig planprosess for samferdselsprosjekter før de blir prioritert inn i NTP, og det er ingen garanti for at de blir gjennomført. Vi har behov for en TransportReform i Norge!
En slik transportreform må ha som mål at Nasjonal Transportplan blir det overordnede styringsdokumentet for et sammenhengende transport- og logistikknett som tjener samfunnsutviklingen i Norge, slik den var tenkt å være. Og vi må sørge for at den blir gjennomført som vedtatt.
Det er spesielt tre ting som er viktige for å komme dit.
For det første må de 4 etatene som har ansvar for samferdsel slås sammen til en transportetat med en ledelse, og havner og farleder bør overføres til samferdselsdepartementet. Det er nødvendig å samle kompetansen og få en felles ledelse med et klart ansvar for planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av hele transportsystemet i Norge.
For det andre: I dag legger etatene fram sine sektorvise planforslag i ett dokument og ansvaret for koordineringen av NTP er lagt til Veidirektoratet. Stortingsmeldingen Nasjonal Transportplan, som er Stortingets beslutningsgrunnlag, utarbeides i Samferdselsdepartementet. Forut for at disse dokumentene utarbeides er det lagt ned flere år med planarbeid i kommunene og fylkene sammen med den enkelte etat, med konseptvalgutredninger og kvalitetssikring av disse (KVU, KS1 og KS2). Dette planarbeidet må effektiviseres på alle plan og plankompetansen samles og suppleres med samfunnsplanleggere. Ansvaret bør samles ett sted enten i en felles transportetat, eller i et eget Transportplanleggingssekretariat i Samferdselsdepartement.
For det tredje må vi i langt større grad enn i dag se transportformene i sammenheng når vi planlegger og bygger ut slik at vi får en sammenhengende infrastruktur for tog, bil, båt og fly. Med en stykkevis og delt utbyggingstakt som i dag, får vi ikke de effektene av en investering som vi kunne ved å bygge ut infrastrukturen sammenhengende. Finansdepartementet har igangsatt en gjennomgang av kost-/nytte-analysene som ligger til grunn for prosjektene, og plansystemet med konseptvalgutredninger og kvalitetssikringer før et prosjekt blir prioritert. Vi har fått vedtatt 3 større prosjekter med prosjektfinansiering. Det er bra! Men det er på tide å se på organiseringen av dette viktige området på nytt, og utvide prosjektfinansiering til flere prosjekter. Dette krever en annen planlegging, og en annen behandlingsmåte av samferdselsprosjekter i politiske organer, med bindende vedtak og finansiering av hele prosjekter, ikke parsellvise vedtak og finansiering gjennom de årlige budsjetter slik vi stort sett gjør i dag. Dette er blant forslagene landsmøtet i AP skal drøfte til helgen.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo