JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fra stykkevis og delt – til helhet?

Det blir for snevert når enkelte kun fokuserer på OPS eller ikke - som utfordringen for utbygging av samferdsel her i landet. Like viktig er organiseringen av planarbeidet og etatene som har ansvaret! Nasjonal Transportplan (NTP) skulle være virkemiddelet for å planlegge transportformene i sammenheng og legge til rette for helhetlige løsninger i forkant av samfunnsutviklingen. Det har vi ikke oppnådd!

Fortsatt har vi en stykkevis og delt planlegging, gjennomføring, finansiering og organisering av transportpolitikken i Norge -koblet fra annen samfunnsplanlegging. Vi har 4 ulike etater som planlegger, bygger ut og vedlikeholder hver sin transportform (vei, jernbane, havner, flyplasser), og to departement som har ansvaret. Vi vedtar og finansierer utbygging av vei og jernbane med små strekninger av gangen – stykkevis og delt. Det er en lang og omstendelig planprosess for samferdselsprosjekter før de blir prioritert inn i NTP, og det er ingen garanti for at de blir gjennomført. Vi har behov for en TransportReform i Norge!

En slik transportreform må ha som mål at Nasjonal Transportplan blir det overordnede styringsdokumentet for et sammenhengende transport- og logistikknett som tjener samfunnsutviklingen i Norge, slik den var tenkt å være. Og vi må sørge for at den blir gjennomført som vedtatt.

Det er spesielt tre ting som er viktige for å komme dit.

For det første må de 4 etatene som har ansvar for samferdsel slås sammen til en transportetat med en ledelse, og havner og farleder bør overføres til samferdselsdepartementet. Det er nødvendig å samle kompetansen og få en felles ledelse med et klart ansvar for planlegging, utbygging, drift og vedlikehold av hele transportsystemet i Norge.

For det andre: I dag legger etatene fram sine sektorvise planforslag i ett dokument og ansvaret for koordineringen av NTP er lagt til Veidirektoratet. Stortingsmeldingen Nasjonal Transportplan, som er Stortingets beslutningsgrunnlag, utarbeides i Samferdselsdepartementet. Forut for at disse dokumentene utarbeides er det lagt ned flere år med planarbeid i kommunene og fylkene sammen med den enkelte etat, med konseptvalgutredninger og kvalitetssikring av disse (KVU, KS1 og KS2). Dette planarbeidet må effektiviseres på alle plan og plankompetansen samles og suppleres med samfunnsplanleggere. Ansvaret bør samles ett sted enten i en felles transportetat, eller i et eget Transportplanleggingssekretariat i Samferdselsdepartement.

For det tredje må vi i langt større grad enn i dag se transportformene i sammenheng når vi planlegger og bygger ut slik at vi får en sammenhengende infrastruktur for tog, bil, båt og fly. Med en stykkevis og delt utbyggingstakt som i dag, får vi ikke de effektene av en investering som vi kunne ved å bygge ut infrastrukturen sammenhengende. Finansdepartementet har igangsatt en gjennomgang av kost-/nytte-analysene som ligger til grunn for prosjektene, og plansystemet med konseptvalgutredninger og kvalitetssikringer før et prosjekt blir prioritert. Vi har fått vedtatt 3 større prosjekter med prosjektfinansiering. Det er bra! Men det er på tide å se på organiseringen av dette viktige området på nytt, og utvide prosjektfinansiering til flere prosjekter. Dette krever en annen planlegging, og en annen behandlingsmåte av samferdselsprosjekter i politiske organer, med bindende vedtak og finansiering av hele prosjekter, ikke parsellvise vedtak og finansiering gjennom de årlige budsjetter slik vi stort sett gjør i dag. Dette er blant forslagene landsmøtet i AP skal drøfte til helgen.

Annonse

Flere saker

Annonse