JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Håpløs «skattetelefon»

Om du ringer «skattetelefonen» risikerer du i verste fall å få beskjed om å prøve igjen senere.

thomas.hildonen@anb.no

Stortingsrepresentant Bård Hoksrud er langt fra imponert.

– Mange har tatt kontakt med meg, og jeg har selv prøvd å ringe 800 80 000 som er det eneste telefonnummeret til Skatteetaten bare for å få beskjed om at det er stor pågang og at man må prøve igjen senere. Det er direkte håpløst nå som det er en drøy uke til fristen for å levere selvangivelsen går ut, sier Frp-politikeren til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Han har episoden da Altinn brøt sammen når selvangivelsen ble offentliggjort frisk i minne. Den gang var det kun noen få som fikk sjekket skatten samme dag som likningen ble lagt ut, og det samme problemet har dukket opp nå. Noen kommer igjennom på telefonen, andre ikke.

– Nå må det ryddes opp. Først må det strakstiltak til i neste uke med nok ansatte på plass slik at folk som har spørsmål rundt selvangivelsen faktisk får tak i Skatteetaten. Deretter må departementet ta en full gjennomgang av både teknologien og rutinene. Det må nå ryddes opp i problemene rundt selvangivelsen, forlanger Hoksrud.

Han er opptatt av at det er forbrukeren som er den store taperen når det ikke er mulig å komme igjennom på hjelpenummeret.

– Om du har spørsmål og problemstillinger rundt skatten og ikke får svar på dette innen fristen, så er det du som får straffeskatt. Kundene får altså all skyld, mens det ikke får noen konsekvenser for etaten, slår Hoksrud fast.

Han har nå sendt brev til finansministeren der han spør hva statsråden gjør for å sikre at folk får skattehjelp også på telefonen. (ANB)

Annonse
Annonse