Kjemper mot fartshumper
I to år har bussjåførene i Vestfold jobbet aktivt for å få bort fartshumpene i busstraseene og på hovedveiene.
vegard.holm@lomedia.no
Særlig har arbeidet vært innrettet mot kommunene Horten, Tønsberg og Nøtterøy. Transportarbeideren treffer ildsjel og “kampanjegeneral” Ivar Unhjem og verneombud Alf Hjelle på sjåførrommet på rutebilstasjonen i Tønsberg. De er ikke fornøyd med situasjonen.
– Det eneste vi har oppnådd så langt etter to år, er to litt snillere fartshumper foran rutebilstasjonen i Tønsberg, pluss en i Storgata i Horten sier Ivar Unhjem.
På og av, på og av
Han mener fartshumpene er laget for personbiler og ikke for tungtrafikk, - verken buss eller godsbil.
– Fartshumper gir et alt for brutalt møte for både passasjeren og bussen. Aller verst er det for den som sitter i sjåførsetet. Belastningen er stor for sjåførens rygg, men også for resten av kroppen, sier Unhjem.
Alf Hjelle supplerer:
– Vi merker stor forskjell på om vi kjører en rute med mange humper eller ikke. Vi blir mye mer sliten av å forsere alle fartshumpene. Vi må hele tida være oppmerksomme og stramme musklene. Husk at vi må bremse ned foran hver eneste hump, og etterpå akselererer vi, forklarer Hjelle.
100 000 humper i året
Verneombudet sier han er mye mer sliten av å kjøre en 40 minutters rute med humper, enn en to timers rute uten eller med få humper.
– Det kan ikke sammenliknes å kjøre en privatbil over noen humper med det å kanskje passere over 400 humper på et skift, supplerer Unhjem.
Alf Hjelle passerer mellom 450 og 520 humper på hvert skift han kjører. Det blir fort 100 000 humper å kjøre over i løpet av et år.
Mange eksempler
De to bussjåførene og tillitsvalgte i Transportarbeiderforbundet mener det finnes mye dokumentasjon på hvor helsefarlig fartshumper er, både for sjåfører og passasjerer. De gir fem eksempler:
– 2007: I tett snøvær ser ikke sjåføren humpen, den raske forseringen er for hard og fører til at en passasjer påføres to brudd i ryggraden.
– 2008: En sjåfør overrumples av en umerket fartshump, og slaget fører til en skiveutglidning som fortsatt er plagsom.
– 2008: En passasjer skader hodet og ryggen etter en hump. Vedkommende blir hentet av ambulanse.
– 2009: En passasjer ble slått opp i taket ved forsering av en hump, og ble slått bevisstløs og påført hjernerystelse.
– 2010: Nyasfaltert og umerket hump i sentrum av Horten passeres så hardt at sjåførsetet slår helt i bunn, og sjåføren påført et slag i ryggen som han fortsatt sliter med.
Mer enn nok dokumentasjon
De to bussjåførene har flere eksempler på lager. Begge understreker at det ikke skal mye dårlig vær til før fartshumpene blir vanskelige å se, - merkete som umerkete. Unhjem og Hjelle vil også understreke at det ikke finnes perfekte sjåfører som aldri gjør feil. Derfor er det viktig å minimalisere alt som gjør uhell mulig. Blant annet fartshumper, men også reparasjon av hullete vegbane og breie nok veier til tunge kjøretøy.
Alf Hjelle måtte seinest nå i vinter være borte fra jobben på grunn av slag han fikk ved passering av fartshumper.
– For noen uke siden var jeg sjukemeldt en og en halv uke på grunn av en ryggskade. Det går på helsa løs, sier Alf Hjelle.
– Vi har mer enn nok dokumentasjon på at humper utgjør en helsetrussel for oss sjåfører. Og det er mer enn nok dokumentasjon på at også passasjerer blir skadet, sier Ivar Unhjem.
Unhjem forteller at bussene også får voldsomt med juling ved alle passeringene av fartshumper. Frontruter må skiftes 8-10 ganger hver eneste måned som følge av humpene, og gir store kostnader for selskapene.
Allianser
Det var klubbene til Transportarbeiderforbundet og YTF i Nobina og Unibuss som startet arbeidet mot fartshumpene i Vestfold-byene. Først ble busselskapene i distriktet, Unibuss og Nobina, med. Så kom støtten fra ambulansesjåførene, seinere har også Lastebileier-forbundet i Vestfold, Buskerud og Telemark.
Sammen har alle disse organisasjonene henvendt seg til politikerne i Hovedutvalget for Samferdsel og Næring i fylkestinget. I et brev ber de om at fartshumpene fjernes, og at andre fartsreduserende tiltak heller tas i bruk.
Ivar Unhjem forteller at henvendelsene til fylkespolitikerne har gitt noen resultater.
– Et av resultatene fra dette arbeidet har vært at Fylkets Trafikksikringsutvalg (FTU) ba Vegvesenet i Vestfold å redegjøre for situasjonen og innstille på om man fortsatt bør bruke humper i busstraseer og hovedveier. Saken har vært til behandling i Hovedutvalget for Samferdsel, men skal på nytt opp på deres møte i mai, sier Unhjem.
Han har fortsatt tro på å få med seg fylkespolitikerne, på tross av Vegvesenet mener at humper trengs for å redde liv. Andre metoder bør brukes, mener Unhjem.
Ymse støtte
Tidligere har arbeidet først og fremst vært rettet mot kommunestyrepolitikerne i de tre kommunene. Unhjem forteller om forskjellig mottakelse på kravet om fjerning av fartshumpene.
– I Tønsberg er det FrP som er det dominerende partiet. Der har vi ikke fått noen støtte eller løfter om endring. I Nøtterøy er Høyre det dominerende partiet og der har vi fått løfte om noe utbedring. I Horten kommune, der det er rødgrønt flertall, har vi fått støtte for at de kommunale busstraseene skal utbedres med lave busstilpassede humper. Dessverre er politikernes velvilje i Horten sabotert av byråkratiet i kommunens tekniske fagavdeling, sier Unhjem.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin