JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Veipolitisk vås

Å skylde på snøen som falt i fjor og i år har lite for seg. Det stopper likevel ikke den politiske ledelsen i Oslo i å finne kreative bortforklaringer for dårlig veivedlikehold.

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Det er ikke mange ukene siden samferdselsministeren måtte tåle mye juling for dårlig norsk veistandard. Bortforklaringene var mange, men lite kreative. Norske veier byr på mye rart, og dårlig forfatning.

Det spirer og bladgrønnes omkring stadig flere av oss. Telehiven legger seg sakte på plass igjen og små og store biler ruller som før. Nå konstateres det med faktiske tall hvorfor veistandarden ikke er god nok. I 1995 ble restriksjonene for tungtransport under teleløsningen avskaffet, blant annet fordi de la begrensninger for næringslivet landet rundt. Tungtransporten er en nødvendig del av den norske hverdagen for å bringe viktige varer til byer, tettsteder og de ytterste avkroker av landet. Det er neppe noen nyhet. At de også trenger et forsvarlig veinett å kjøre på, bør heller ikke være noen gåte.

Men nå viser det seg at de pengene som skulle settes inn i vedlikehold av veiene siden 1995 heller ikke har kommet på bordet i stort nok monn. Den ekstrabelastningen av veiene som opphevelsen av telerestriksjonene ville skape, skulle kompenseres med ekstrabevilgninger til vedlikehold. Det startet med et par hundre millioner kroner i året, men gikk raskt ned i null fra 1998. Nå beregnes veiforfallet å ha økt med 48 prosent fra 2000 til 2009, uten at det har vært kompensert på noen som helst måte. At noen skylder på iveren etter å finansiere nye veier i stedet for å vedlikeholde allerede eksisterende veinett, er i beste fall ubetenksomt vås. Dette handler først og fremst om mangel på langsiktig planlegging og uforsvarlig budsjettering.

At nåværende samferdselsminister fikk så mye juling for noen uker siden, er litt urettferdig. Hun kan stille seg i rekken av mange forgjengere i samme statsrådstol der budsjettsyndene har kommet som perler på en snor. Det blir bare ikke et bedre veinett av det.

Den mest kreative bortforklaringen står likevel Oslo for. I ettermiddagsnyhetene i går fikk vi vite at vedlikeholdet av Oslos veinett i år bare vil omfatte å fylle asfalt i de aller verste hullene. Resten finnes det ikke penger til. Og årsaken? Jo, snøfallet de to siste vintrene! Hva i huleste har snøfall med asfaltering å gjøre? Dette er å blande budsjettkortene på en måte som avslører slumsete prioritering og en nullvisjon når det gjelder politisk håndtering av lokale utfordringer. En mer meningsløs og tøysete lokal veipolitikk er det lenge siden jeg har hørt om.

Annonse
Annonse