JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kvotestrid splitter Nord-Norge

Kystfiskerne risker på hodet over Sps varslede omkamp om kjøp og salg av fiskekvoter. Men flere Ap-ordførere roper et rungende ja.



12.05.2011
07:20
16.12.2013 16:07

bjorn.erik.dahl@anb.no

– Nå må Senterpartiet avklare hva de mener om strukturering. Dette utspillet er i strid med hva partiet står for, og Irene Lange Nordahl forvirrer mange folk, sier en oppildnet leder Paul Jensen i Norges Kystfiskarlag til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Mens noen jubler, river andre seg i håret over at Sps Irene Lange Nordahl ber om en ny stortingsmelding om strukturering, eller kjøp og salg av fiskekvoter. De minste fiskebåtene er i dag skjermet for strukturering, mens flåten mellom 11 og 15 meter har kunnet strukturere etter at daværende fiskeriminister Helga Pedersen åpnet for det i 2007.

Store endringer

Nordahl mener at man nå også må se på den minste flåten, både av hensyn til lønnsomhet, rekruttering og sikkerhet.

– Det har nemlig skjedd store endringer siden forrige stortingsmelding om strukturering i fiskeflåten ble laget, sier Nordahl, som er fiskeripolitisk talskvinne i Senterpartiets stortingsgruppe, til ANB.

Nordahl, som representerer Troms på Stortinget, møter som ventet sterk motstand i Kystfiskarlaget.

– Hun løper ærendet til en liten gruppe fiskere. Med strukturering for den minste flåten vil kvoteprisene øke enormt, spekulantene kan få gevinst og overreguleringen vil gå kraftig ned. Vi vil få en hengemyr av gjeld, og ingen reell gevinst annet enn for bankvesen og de som vil ha ut gevinsten etter spekulasjon, tordner Paul Jensen.

Rungende ja

Men flere Ap-ordførere langs kysten nærmest roper etter strukturering også for den minste flåten.

– Vi må se på mulighetene for strukturering også for de minste båtene. Det er en minste dyd av nødvendighet, sier Torsken-ordfører Fred Flakstad (Ap).

– Hvis en fisker vil fiske mer, må han gjøre det på flere båter. Vi har i tillegg opplevd et dramatisk fall i torskeprisen, og med flere båter øker alt av bunkers- og drivstoffutgifter. Ingen vil ro fiske for 200.000-300.000 kroner i året, slår Flakstad fast.

Han tror heller ikke sammenslåing av kvoter til færre fartøy vil føre til færre fiskere.

– Da har man råd til å ansette flere, og flere vil ønske å starte opp som fiskere, mener han.

Berg-ordfører Jan Harald Jansen (Ap) gir også sin fulle støtte til Nordahl.

– Den minste kystflåten opererer med båter som er 25 år gamle. Det er veteranbåter. Tenk om det skulle vært sånn i landbruket, undrer Jansen, som mener den eneste løsningen er strukturering.

Stenge grensene

– Men da må vi stenge mulighetene for kvoteflytting fra nord til sør. Da vil man kunne strukturere med lavere kvotepriser og minke inngangsbilletten til yrket. Samtidig beholder vi råstoffet i landsdelen. Ikke alle småsamfunn vil overleve, men det er jo en seigpining som foregår i dag uansett, mener Jansen.

Etter hans oppfatning er store deler av Troms Ap for strukturering, mens motstanderne er i flertall i Nord-Troms og Finnmark.

– I Nordland er bildet enda mer nyansert, humrer han.

Fiskarlagsleder Reidar Nilsen har også gitt sin fulle støtte til Nordahls forslag, og ber om at resten av regjeringen følger etter.

Fiskeriminister Lisbeth Berg-Hansen (Ap) var ikke tilgjengelig for kommentar onsdag. (ANB)

- Såkalt strukturering har vært et politisk grep for å begrense overkapasitet og skape mer lønnsomhet i fiskeflåten. Fiskerne kan slå sammen flere kvoter på ett fartøy, altså åpnes det for kjøp og salg av fiskekvoter.

- De minste fiskebåtene er i dag skjermet for strukturering.

- Høyres fiskeriminister Svein Ludvigsen åpnet i 2004 for evigvarende strukturkvoter, til stor ståhei hos motstanderne i både Kystfiskarlaget og tverrpolitiske kystaksjoner.

- Arbeiderpartiets fiskeriminister Helga Pedersen stanset struktureringen i 2005, men kom tilbake med sin egen strukturvariant i form av en stortingsmelding i 2007, som i grove trekk nå er gjeldende politikk. Da ble det åpnet for strukturering også for de nest minste fiskebåtene mellom 11 og 15 meter, til nesten like mye bråk som Høyres fiskeriminister hadde opplevd i struktursaken.

- Pedersens strukturkvoter ble dessuten tidsbegrenset til 20 og 25 års varighet. (ANB)

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
12.05.2011
07:20
16.12.2013 16:07



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

Johan Mathis Gaup

Sven Tomas fikk 50.000 mer i startlønn i hjemkommunen enn nyutdannede i Oslo

Hanna Skotheim

Vernepleier Anne fikk beskjeden: «Får du jobb i Oslo, må du aldri finne på å slutte»

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Nav-ansatte Janne Cecilie Thorenfeldt tok arbeidergiveren for retten fordi hun mente at altfor mange kolleger hadde kunnet sjekke helseopplysningene hennes.

Ole Palmstrøm

Nav brøt loven overfor egen ansatt: Frikjennes likevel i tingretten

Erlend Angelo

Ekstrapensjonen AFP settes trolig på vent for mange slitere

Erlend Angelo

Baker Bjørn frykter strømprisene kan bety kroken på døra: – Så sint at jeg koker

Hanna Skotheim

Full seier til AAP-aksjonen: Regjeringa skroter karensåret. Her er reaksjonene

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir fulltids pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Robin Olsen er administrerende direktør i Posnord Norge. Han mener manipulering av dokumentasjon er typisk for utenlandske firmaer som kjører i Norge, og at sjåfører derfor ikke mottar den lønna de har krav på. Samtidig utførte utenlandske lastebiler over 19 000 oppdrag i Norge for Postnord i 2021.

Stein Inge Stølen / Postnord

Postnord-direktøren mener forfalskning av lønnsdokumentasjon er «typisk»

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Strømpriser og pandemi har preget regjeringens 100 første dager. – Jeg er glad og stolt over å lede en regjering som har vist seg så sterk og disiplinert til å jobbe med 100-dagersplanen til tross for dette, sier Jonas Gahr Støre.

Jan-Erik Østlie

Det har stormet rundt Støre-regjeringen de første 100 dagene. Dette tenker han nå

Tri Nguyen Dinh

Hanne er permittert for tredje gang på to år: – Ingen må tro at det er stas å ha «fri» og få utbetalinger fra Nav

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Kronikk

Jan-Erik Østlie

«Slik kraftsystemet har virket det siste halve året, kan vi ikke ha det i framtiden», skriver LO-lederen

Glen Musk

Per Einar har åpnet senteret etter femte nedstengning: – Det er både urettferdig og uforutsigbart

Håvard Sæbø

Bedrifter har fått femdoblet strømregningen: Dette mener Norsk Industri-sjefen vi må gjøre nå

Tonje Paulsen Solem

De ansatte har ventet på avgjørelsen i fire måneder. I morgen kan de miste jobben

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Jon Rune Nyheim og Inger Robertsen jobber i kommersielt barnevern, og tjener mye mindre enn det de kunne fått dersom staten sto for driften.

Ole Martin Wold

Inger og Jon Rune kunne tjent opptil 40.000 kroner mer i staten