JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mer midtrekkverk

Det skal nå bygges flere midtrekkverk på flere utsatte veistrekninger.

Regjeringen vil øke bevilgningene til trafikksikkerhet med 70 millioner kroner, og vil også bruke 40 millioner kroner mer på jernbane i år.

– Vi ser positive resultater av arbeidet med trafikksikkerhet. Innsatsen blir nå ytterligere styrket, sier samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp).

Den største delen av de økte midlene, 30 millioner kroner, vil regjeringen bruke til bygging av midtrekkverk på E18 i Aust-Agder. Det betyr at det vedtatte midtrekkverkprosjektet Frivold - Bie kan forlenges til Temse. Det blir dessuten lagt opp til å bygge midtrekkverk på E39 ved Try i Vest-Agder.

Bedre lys

20 millioner kroner skal brukes til videreføring av arbeidet med belysning av E39 på strekningen Vest-Agder grense - Ålgård i Rogaland, 12 millioner kroner til bedre lys i fire tunneler på E39 i Vest-Agder og 8 millioner kroner til utbedring av tre ulykkesutsatte kurver på E39 ved Skolandssvingen i Lyngdal i Vest-Agder, går det fram av revidert nasjonalbudsjett.

35 millioner kroner skal brukes til «kortsiktige tiltak» på ulykkesutsatte E8 i Lavangsdalen i Troms, der fem mennesker mistet livet i en frontkollisjon i januar i år. Midlene frigjøres gjennom omprioriteringer.

Jernbanevedlikehold

40 millioner kroner foreslås brukt til vedlikeholdsoppgaver på jernbanen. 17 millioner kroner skal brukes til å framskynde fornying av kontaktledningsanlegget på Vestfold- og Sørlandsbanen. 10 millioner kroner skal brukes til fornying av kabler og rensing av skinner og sviller på Østfoldbanen, og 13 millioner skal brukes til flere fornyingstiltak på Marienborg i Trondheim og sporveksler og skilting på Jær-/Sørlandsbanen, samt til snøryddingsutstyr.

– Jernbaneverket bruker i år 2,8 milliarder kroner til vedlikehold og fornying. I Oslo-området har de fått de pengene de klarer å bruke. Nå styrker vi innsatsen på det øvrige jernbanenettet, sier Meltveit Kleppa. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse