– Bilbruk er for dyrt
– Det er rett og slett for dyrt å bruke bil i Norge, ikke for billig, sier Bård Hoksrud (Frp).
thomas.hildonen@anb.no
Torsdag la OECD fram en miljørapport hvor de mener at Norge må gjennom tøffe og krevende kutt i transportsektoren for å nå det vedtatte kuttet i klimagassutslipp.
Organisasjonen mener blant annet at dieselavgiften er for lav og at hele veinettet må omfattes av bomringer for å finansiere kollektivutbygging.
– Rammer de som har minst
Til Aftenposten sier miljøminister Erik Solheim at det å øke kostnaden for bilbruk er en god vei å gå for å nå målet om en redusering av klimagassutslipp på 20 prosent innen 2020. Dette målet ble vedtatt av alle stortingspartier – unntatt Frp.
Og nettopp de raser nå over OECD-forslagene.
– Mange folk er avhengig av bilen for å få hverdagen til å gå rundt. Folk kjører ikke bil for moro skyld. Nå koster det snart 15 kroner literen for bensin. Slikt rammer de som har minst fra før, sier Hoksrud.
– Straffes
Andre nestleder i Stortingets transport- og kommunikasjonskomité rister på hodet av de nye forslagene fra OECD som han mener gir norske bilister enda større byrder.
– Dette viser med all tydelighet at det er folk flest og bilistene som skal straffes for at regjeringen og de andre opposisjonspartiene skal nå sine mål. Frp har ikke ønsket å fastsette nasjonale mål når det gjelder kutt, fordi vi mener at kutt skal foretas der de har størst effekt, sier Hoksrud.
– Reduser avgiftene
Norske bilister bidrar med nærmere 60 milliarder kroner gjennom bilavgifter, moms og bompenger hvert år.
– Kun en brøkdel av dette går tilbake til investeringer i infrastruktur, bemerker Hoksrud.
Norge har en av de eldste bilparkene i Europa, og politikeren mener at avgiftsreduksjoner vil være en smartere måte å dempe CO2-utslippene på.
– Da vil folk flest få råd til å kjøpe seg nyere, sikrere og mer miljøvennlige biler, sier Hoksrud. (ANB)