JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kineserne kommer!

Snart kan vi vente råbillige kinesere på norske arbeidsplasser. Det har EU bestemt. De er allerede i Polen og lager vei i vellinga.

nina.sandaas@lomedia.no

Polen er det første EU-landet som har åpnet opp for kinesiske vei- og anleggsfirmaer. I disse dager bygges 5 mil av en ny motorvei mellom Warszawa og Berlin av 500 flittige kinesere. Veien må stå ferdig til fotball-VM i 2012, så det haster.

Byggingen finansieres delvis av støttemidler fra EUs strukturfond og av et lån fra den Europeiske Investeringsbanken. Oppdraget med å bygge motorveien ble tildelt det kinesiske statlige byggekonsernet COVEC av det polske generaldirektoratet for riks- og motorveier.

I konkurranse med europeiske anleggsentreprenører lå anbudsprisen fra det kinesiske firmaet mer enn 50 prosent under prisanslaget fra oppdragsgiver. Det lå mer enn en tredel under anbudet med nest lavest pris. Kineserne bygger 50 kilometer motorvei for 319 millioner euro, som er omlag 2,5 milliarder kroner. Det kan man si er mye vei for kronene!

I januar kom 500 kinesere til Polen og selve anleggsarbeidet startet. Ifølge nyhetsbyrået AFP kommer ytterligere en pulje på 300 en av de nærmeste dagene.

Europeiske parlamentarikere, først og fremst polske, har reagert på at veibyggingen er utrolig rimelig og åpenbart subsidiert av den kinesiske staten. En rekke polske firmaer har nektet å arbeide som underentreprenører for COVEC. De har følt seg presset på prisen. Paradoksalt nok er det polakkene som nå føler seg utsatt for sosial dumping.

De kinesiske anleggsarbeiderne er likevel kommet for å bli i Europa. Det bestemte Europa-parlamentet for to måneder siden. 311 stemte for. 216 var mot. 209 var ikke til stede i salen under avstemningen. Her vedtok de nye regler som skal gjøre det lettere for kinesiske firmaer å ta oppdrag i EU-området.

19. mai ble veiarbeidet stoppet da én av de polske underentreprenørene ikke hadde fått betaling for utleie av sine anleggsmaskiner. COVECs sjef fløy til Polen for å løse problemet. Han skal ha lovet å ordne opp og betale før siste mai, samtidig som han ga løfter om at framdriften må økes. Det ble også gjort noen dager før fristen i dag, men anleggsarbeidet lå nede en hel uke og nå trengs det enda flere veiarbeidere. De polske anleggsentreprenørenes forening mener at Covec garantert vil tape penger på prosjektet. Firmaet gjør dette for å få gode referanser i andre offentlige anbudsrunder i EU, og siden Covec er statlig kan tapet dekkes av den kinesiske staten, framholder anleggsentreprenørenes leder, Wojciech Milusi, til AFP.

Covec sier de kan bygge en kilometer motorvei for 6,6 millioner euro (om lag 52 millioner kroner). Så jobber også deres armé av arbeidere i 12-timers skift, dag og natt, hver dag i uka. Mat tilberedt av kinesiske kokker får de servert ved anleggsplassen. Sover gjør de i en skole som Covec har leid i nabolaget. En av arbeiderne forklarerer at han ikke trenger penger i Polen og ikke vet hvor mye han vil tjene på jobben han gjør. Lønningene blir sendt direkte hjem til Kina.

I Norge har det kostet 640 millioner kroner å bygge 2 kilometer motorvei langs E6 i Østfold, altså 320 millioner for en kilometer.

Hva skjer den dagen Covec legger inn anbud på et av de kommende vei- eller banebyggene i Norge? Ett er sikkert: kineserne har god kompetanse på anleggsarbeid. Slike anbudskonkurranser reguleres av lov og forskrift om offentlige anskaffelser, og følger EUs regelverk. Entreprenøren er som regel den som legger inn lavest anbud. Vedkommende kan være norsk, svensk, tysk eller nå også kinesisk.

Sammenlign 320 millioner kroner med de 52 millionene Covec opererer med, så er det bankers at kineserne er anbudsvinnere, selv om de skulle ta mye mer betalt enn i Polen. Hvem skal følge opp lønns- og arbeidsvilkår for kinesere som bygger ny bane for lyntog over Dovre eller Hardangervidda og ikke en gang vet hva de vil motta i lønn? Fagbevegelsen og Arbeidstilsynets kontrollører vil få hendene mer enn fulle, og det som pent kalles «en utfordring».

Om ikke annet har de som snakker kinesisk en stor framtid.

Annonse
Annonse