Kineserne kommer!
Snart kan vi vente råbillige kinesere på norske arbeidsplasser. Det har EU bestemt. De er allerede i Polen og lager vei i vellinga.
nina.sandaas@lomedia.no
Polen er det første EU-landet som har åpnet opp for kinesiske vei- og anleggsfirmaer. I disse dager bygges 5 mil av en ny motorvei mellom Warszawa og Berlin av 500 flittige kinesere. Veien må stå ferdig til fotball-VM i 2012, så det haster.
Byggingen finansieres delvis av støttemidler fra EUs strukturfond og av et lån fra den Europeiske Investeringsbanken. Oppdraget med å bygge motorveien ble tildelt det kinesiske statlige byggekonsernet COVEC av det polske generaldirektoratet for riks- og motorveier.
I konkurranse med europeiske anleggsentreprenører lå anbudsprisen fra det kinesiske firmaet mer enn 50 prosent under prisanslaget fra oppdragsgiver. Det lå mer enn en tredel under anbudet med nest lavest pris. Kineserne bygger 50 kilometer motorvei for 319 millioner euro, som er omlag 2,5 milliarder kroner. Det kan man si er mye vei for kronene!
I januar kom 500 kinesere til Polen og selve anleggsarbeidet startet. Ifølge nyhetsbyrået AFP kommer ytterligere en pulje på 300 en av de nærmeste dagene.
Europeiske parlamentarikere, først og fremst polske, har reagert på at veibyggingen er utrolig rimelig og åpenbart subsidiert av den kinesiske staten. En rekke polske firmaer har nektet å arbeide som underentreprenører for COVEC. De har følt seg presset på prisen. Paradoksalt nok er det polakkene som nå føler seg utsatt for sosial dumping.
De kinesiske anleggsarbeiderne er likevel kommet for å bli i Europa. Det bestemte Europa-parlamentet for to måneder siden. 311 stemte for. 216 var mot. 209 var ikke til stede i salen under avstemningen. Her vedtok de nye regler som skal gjøre det lettere for kinesiske firmaer å ta oppdrag i EU-området.
19. mai ble veiarbeidet stoppet da én av de polske underentreprenørene ikke hadde fått betaling for utleie av sine anleggsmaskiner. COVECs sjef fløy til Polen for å løse problemet. Han skal ha lovet å ordne opp og betale før siste mai, samtidig som han ga løfter om at framdriften må økes. Det ble også gjort noen dager før fristen i dag, men anleggsarbeidet lå nede en hel uke og nå trengs det enda flere veiarbeidere. De polske anleggsentreprenørenes forening mener at Covec garantert vil tape penger på prosjektet. Firmaet gjør dette for å få gode referanser i andre offentlige anbudsrunder i EU, og siden Covec er statlig kan tapet dekkes av den kinesiske staten, framholder anleggsentreprenørenes leder, Wojciech Milusi, til AFP.
Covec sier de kan bygge en kilometer motorvei for 6,6 millioner euro (om lag 52 millioner kroner). Så jobber også deres armé av arbeidere i 12-timers skift, dag og natt, hver dag i uka. Mat tilberedt av kinesiske kokker får de servert ved anleggsplassen. Sover gjør de i en skole som Covec har leid i nabolaget. En av arbeiderne forklarerer at han ikke trenger penger i Polen og ikke vet hvor mye han vil tjene på jobben han gjør. Lønningene blir sendt direkte hjem til Kina.
I Norge har det kostet 640 millioner kroner å bygge 2 kilometer motorvei langs E6 i Østfold, altså 320 millioner for en kilometer.
Hva skjer den dagen Covec legger inn anbud på et av de kommende vei- eller banebyggene i Norge? Ett er sikkert: kineserne har god kompetanse på anleggsarbeid. Slike anbudskonkurranser reguleres av lov og forskrift om offentlige anskaffelser, og følger EUs regelverk. Entreprenøren er som regel den som legger inn lavest anbud. Vedkommende kan være norsk, svensk, tysk eller nå også kinesisk.
Sammenlign 320 millioner kroner med de 52 millionene Covec opererer med, så er det bankers at kineserne er anbudsvinnere, selv om de skulle ta mye mer betalt enn i Polen. Hvem skal følge opp lønns- og arbeidsvilkår for kinesere som bygger ny bane for lyntog over Dovre eller Hardangervidda og ikke en gang vet hva de vil motta i lønn? Fagbevegelsen og Arbeidstilsynets kontrollører vil få hendene mer enn fulle, og det som pent kalles «en utfordring».
Om ikke annet har de som snakker kinesisk en stor framtid.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer