JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ulovlig kampanje

Forbrukerombudet har avgjort at kvinnen i Jack & Jones-reklamen blir et kjønnsobjekt.

For to måneder siden skrev Side2 om Rød Ungdom som reagerte sterkt på den nyeste reklamekampanjen til Jack & Jones. Konseptet i Jack&Jones reklamekampanje var at mennene som kjøpte klær fra Jack & Jones ble så attraktive at de kunne dø av det. Derfor laget de et treningsprogram på nettsida si, som gikk ut på at man kunne velge forskjellige treningsøvelser, og en kvinne i undertøy demonstrerte øvelsene. Dette fikk Rød Ungdom til å se rødt.

- Jack & Jones gjør med denne kampanjen kvinner til et salgsobjekt. Det finnes ingen logikk i å bruke en bikinimodell i salg av herreklær, sa Anja Rolland, feministansvarlig i Rød Ungdom til Side2.

Tradisjonelt kjønnsobjekt

Forbrukerombudet har nå avgjort at reklamekampanjen til Jack & Jones var ulovlig.

- Nå forventer vi at moteindustrien slutter å bruke jentekroppen som salgstriks, sier Anja Rolland, feministisk ansvarlig i Rød Ungdom.

I avgjørelsen heter det blant annet: «Etter vår vurdering gir avbildningene og filmene i deres markedsføringskampanje et inntrykk av kvinnen som et tradisjonelt kjønnsobjekt og blikkfang. Kvinnene i markedsføringen er lettkledde/delvis avkledde, deres kropper er klart i fokus og de poserer i utfordrende stillinger som gir assosiasjoner til stripping og seksuelle handlinger. Etter vår vurdering utnyttes kvinnens kropp for å tiltrekke oppmerksomhet, og det gis uttrykk for en støtende og nedsettende vurdering av kvinnen i strid med likeverdet mellom kjønnene. Det foreligger heller ingen produktrelevans.»

- Feil å bruke jenter som salgstriks

Rød Ungdom er svært fornøyde med dommen.

- Det blir helt feil at moteindustrien bruker jenter som salgstriks i reklame. Vi er veldig fornøyde med at forbrukerombudet er enige med oss i det, sier Rolland.

Dette er andre klage om kjønnsdiskriminerende reklame på kort tid Rød Ungdom vinner gjennom med.

- At vi vinner to saker på rad, viser to ting. Både at dette er et problem som går igjen i reklame, og at vi heldigvis har stor støtte når vi tar opp kampen, sier hun.

Annonse
Annonse