JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Miljøbiler må belønnes

– Jeg vil avlive myten om at grønne biler er treige, upraktiske og lite familievennlige, sier Inga Marte Thorkildsen (SV).

mari.valen@anb.no

Onsdag testkjørte hun det nyeste tilskuddet av miljøbiler.

– Jeg mener Ampera motbeviser det mange tror, at det å velge miljøvennlig bak rattet betyr ukomfortabelt, upraktisk, lite familievennlig og flatt batteri før du faktisk når målet, sier Thorkildsen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Null utslipp – nesten

Hva stjerneskuddet Opel Ampera er, er et definisjonsspørsmål. Ifølge Opel er Ampera «en elbil med utvidet rekkevidde». Den er i prinsippet en elektrisk bil med et bensindrevet aggregat som kan lade batteriene når de går tomme. Fulladet kan bilen gå ca 60 km på strøm. Når forbrenningsmotoren slår inn, kan man kjøre opptil 500 km.

– I hovedsak vil all hverdagskjøring i by betyr null i utslipp med Ampera, siden den kan kjøre seks mil helelektrisk, sier SV-eren.

Ønsker flere insentiver

Hun ønsker nå en reduksjon i engangsavgiften for biler som Ampera, og jobber for dette foran statsbudsjettet for 2012. Thorkildsen ønsker også en miljødifferensiering i bomringer for slike biler.

Norske myndigheter har allerede gitt elbilene en rekke insentiver, som for eksempel fritak fra engangsavgift, redusert årsavgift, gratis parkering på kommunale parkeringsplasser, fritak fra bompenger og adgang til å kjøre i kollektivfelt.

– Vi er nødt til å belønne aller mest dem som velger mest miljøvennlig, som rene elbiler. Men de vi må belønne nest mest, er dem som velger biler som Ampera, sier Thorkildsen.

– Miljøvennlig for familier

Onsdag ettermiddag tok SV-politikeren seg en liten prøvetur på Løvebakken. Hun er ekstatisk over at Ampera er første fullverdige familiebil med elektrisk drift (bilen har fire seter). Thorkildsen mener bilen føyer seg inn i rekken av mange spennende miljøbiler som gjør seg mer og mer gjeldende på bilmarkedet.

– Miljøbiler må belønnes. De bidrar til lavere klimagassutslipp generelt, samt lavere utslipp lokalt, som betyr mye for helsetilstanden og levealderen for mennesker som plages for eksempel av astma og allergi. Bilen avgir også mindre støy enn biler som går på fossilt brensel, sier politikeren.

Miljøkrav til taxinæringen

Thorkildsen ønsker også et miljøkrav til taxinæringen, slik at flere taxier blir lavutslippsbiler. Hun tror dette kan bety mye for luftkvaliteten i byene.

Selv har hun foreløping ingen planer om å kjøpe seg verken el- eller hybridbil.

– Jeg sykler, og det vil jeg anbefale alle som kan. Det er både bra for folkehelsa og miljøet! (ANB)

Annonse
Annonse