JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mindre engelsk – mer norsk

Kunnskapsminister Kristin Halvorsen vil gjøre yrkesfaglig opplæring mer praktisk med mer norsk og mindre engelsk.

– Lese- og skriveopplæringen i norsk skal styrkes ved å øke timetallet i dette faget for elever på yrkesfag. Det blir obligatorisk med dobbelt så mange norsktimer som i engelsk, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen.

Onsdag la hun fram nye forslag som hun mener skal styrke yrkesfagene og gjøre dem mer praktiske. Forslagene skal nå ut på høring og er tenkt å tre i kraft fra høsten 2012. De elevene som sliter med å fullføre utdanningen skal få mer oppfølging.

– Kunnskapsløftet var en reform som i for liten grad innrettet seg mot dem som ønsket en yrkesfaglig grunnopplæring. Mens vi venter på full evaluering, våren 2012, må vi gjøre nødvendige endringer, sa Halvorsen på en pressekonferanse i Norsk Telemuseum i Oslo.

Samarbeid om læreplasser

Hun ønsker seg flere læreplasser, men i stedet for å pålegge bedriftene å stille med læreplasser, skal disse sikres gjennom en fornyelse av samfunnskontrakten med partene i arbeidslivet.

Videre skal de elevene som ikke får læreplass sikres et godt alternativt tilbud i skolen i samarbeid med bedrifter. Spesielt oppfordrer Halvorsen kommunene til å forplikte seg til å skaffe læreplasser til elevene.

Det er Milos Rados, nestleder i Elevorganisasjonens fylkeslag i Oslo, glad for.

– Mange elever uten læreplass ender med å ta påbygg eller sitte seg på skolebenken ett år til, sier Rados til NTB.

Ikke mindre teori

Både Høyre og Venstre har det siste året foreslått mer praksis og mindre teori i yrkesfaglig opplæring for å hindre at unge dropper ut, noe Kunnskapsdepartementet ikke følger opp i de nye forslagene.

– Det handler ikke om teori eller ikke teori, men om hvordan kunnskap blir lært. Dette tiltaket vil gi en mer praktisk måte å jobbe med teorien på, sier Kristin Halvorsen til NTB.

For å gi mer yrkesspesialisering skal departementet vurdere om enkelte utdanningsprogram skal deles. Videre skal ti millioner kroner brukes til å øke kompetansen hos lærerne og utvikle nye læremidler for yrkesretting av fellesfag.

Vil bli godt mottatt

Halvorsen tror tiltakene vil bli tatt godt imot.

– De er etterspurt av dem som jobber med yrkesfag, sier hun.

Forslagene er en del av Ny giv, kunnskapsdepartementets satsing for å forebygge at elever dropper ut av yrkesfaglig utdanning, som startet i fjor høst og varer til 2013. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse