JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Slike skoler vil Erna ha

Høyre-leder Erna Solberg vet hvordan hun vil gjøre landets skoler bedre. Oppskriften finnes i Høyre-styrte Drammen.

– Dette er fantastisk spennende. I Drammen går de så systematisk fram i å løfte skolen. Det er det få kommuner som klarer. Drammen har en overordnet ambisjon om å skape Norges beste skole, sier Høyre-leder Erna Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

– Utgangspunktet i Drammen er byens flerkulturelle innslag og et lavere utdanningsnivå enn gjennomsnittet i landet. Derfor skal det mye til for å løfte skolene i Drammen, men drammenserne er godt på vei, sier Høyres leder.

Mer spesialisering

I Drammen er allmennlæreren på vei ut, og det mener Erna Solberg er en riktig utvikling.

– Nå er det spesialisering som gjelder, både på det trinnet hvor lærerne jobber og i fagene som de underviser i. Det må vi jobbe mye mer med. Men det blir en utfordring for mange av landets kommuner. Småskoler vil ha vanskeligheter med slik spesialisering, sier Erna Solberg. Hun er spesielt opptatt av spesialisering i barneskolen, for tidligst mulig å knekke lese- og skrivekoden.

Lokalpolitikken

– Hva slags politisk lærdom trekker du at det du har sett i Drammen?

– Her ser vi hvor viktig lokalpolitikerne er for en god skole, sier hun og skyter av visjonen og de ti millioner kronene som Drammen har lagt på bordet for prosjektet.

– Drammen har evnet å hente de beste kreftene for skoleutvikling. I mange kommuner tror man dessverre at dette går sin egen gang. Drammen kan vise til gode resultatet på tre år. Utfordringen blir å holde entusiasmen oppe, sier Erna Solberg.

Kompetansesenter

For tre år siden vedtok Drammen bystyre en visjon om å skape «Norges beste skole». Det ble satset på rekruttering av lærere og kompetanseheving blant både lærere og skoleledere. Det er etablert et eget kompetansesenter med eksperter på basisfagene. Disse ekspertene driver veiledning overfor lærerne.

Så sent som våren 2009 var eksamensresultatene i Drammen dårligere enn gjennomsnittet for landet. To år senere er kommunen på linje med snittet eller bedre.

Klar målsetting

– Målet er å løfte elevmassen til et høyere nivå enn det levekår og foreldrenes utdanningsnivå skulle tilsi. Resultatet så langt er at elevene våre nå ligger over landsnivået, sier utdanningsdirektør Tore Isaksen i Drammen. Han viser til at hvert fjerde barn i Drammen er minoritetsspråklig.

– Derfor er det viktig å treffe alle allerede i barnehagen, sier han.

– Vi bygger fundamentet vårt på ledelse, sier direktøren og poengterer at rektorer og avdelingsledere blir ansvarliggjort. Inspektørene er fjernet, for det er ifølge Isaksen er gammeldags ordning.

Nytt inventar

– Og så har vi byttet inventar på samtlige skoler, supplerer ordfører Tore Opedal Hansen (H). Han forteller at Drammen de siste årene har brukt en halv milliard på nye skolebygg og har planer om en tilsvarende investering de kommende årene.

– Nøkkelen er entusiastiske lærere. Det er nødvendig for å få entusiastiske elever, sier prosjektleder Eva Høiby.

Hun ivrer spesielt for å bygge nettverk der oppfordringen er å dele erfaringer og stjele fra hverandre. (ANB)

Annonse
Annonse