JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Togfarse gir jobber til Danmark

Etter et årelangt, farseaktig forløp inngikk Danske Statsbaner (DSB) onsdag forlik med et italiensk konsern som skulle ha levert 83 togsett senest i 2005.

KØBENHAVN: Forliket vil bety opp til 300 nye arbeidsplasser i Danmark. Det er en særdeles etterlengtet nyhet i en tid da danske industriarbeidsplasser nedlegges på stripe.

De fleste av de nye arbeidsplassene tilfaller DSB Togvedlikeholdelse i Århus som for tiden har 500 ansatte. Nå skal verkstedet gjøre ferdig de togsettene som er levert og motta rundt 70 togsett fram til 2013, i form av byggesett som skal monteres på stedet.

Nye arbeidsplasser

– Vi forventer at de første, nye jobbene skapes relativt raskt, og at det vokser stille og rolig resten av året. Tingene skal først settes i system, før det går i gang for alvor med ansettelsene. Stort sett alle våre faggrupper kan komme i betraktning til en jobb, sier Aage Madsen, formann for Dansk Metal i Århus.

Farsen startet tilbake i 2000, da DSB etter et EU-anbud bestilte 83 togsett hos det italienske konsernet Ansaldobreda. Ordren til en verdi av 5,4 milliarder danske kroner skulle gi DSB en etterlengtet erstatning for tog som forlengst var modne for utrangering. Togene som ble døpt IC4, skulle leveres i 2003-2005.

Togmarerittet

Men ingen tog kom. År etter år uttalte DSBs ledelse at fristen var utsatt på grunn av tekniske problemer, men at snart ville de nye IC4-togene rulle på danske skinner. Underveis kranglet partene så fillene føk om de tekniske spesifikasjonene i kontrakten.

I 2005 betalte Ansaldobreda en bot på 250 millioner kroner til DSB og lovet levering av det første toget 1. januar 2006, en frist som ble forlenget til 1. april. Men først i juni 2007 ble det første toget prøvekjørt i Danmark - og fungerte svært dårlig. I mai 2008 ga DSB leverandøren et ultimatum om å levere 14 togsett som kunne kjøre innenfor ett år, ellers ville kontrakten bli annullert.

Må betale tilbake

Og nå er fristen utløpt. Etter intense forhandlinger de siste ukene, kunne DSBs adm. direktør Søren Eriksen 20. mai presentere et forlik som betyr at Ansaldobreda leverer tilbake 2,25 milliarder kroner, 40 prosent av kontraktsummen. Videre skal den italienske fabrikken levere "kopier" av de få togsettene som faktisk er i funkjson, i form av byggesett som kan samles i Danmark.

Kan løse problemene

– Det er stadig mange feil med togene. Softwaren virker dårlig, det er mange mekaniske feil, og endelig skal komforten og støynivået forbedres. Men våre egne håndverkere kan løse problemene, og det kribler i fingrene deres for å komme i gang. Som en heldig sidegevinst blir vi nødt til å ansette nye medarbeidere på verkstedet i Århus, sa Søren Eriksen på en pressekonferanse.

Han gleder seg over at DSB nå selv kan ta ansvaret for å få togene til å kjøre.

Annonse
Annonse