JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Helgas drømmeskoledag

Aps nestleder vil løfte innholdet i skoledagen høyere på dagsorden i både kommunestyrer og fylkesting.

bjorn.erik.dahl@anb.no

Når Arbeiderpartiets nestleder Helga Pedersen går på talerstolen under tirsdagens landsstyremøte, er det for å sette skole høyt på dagsorden for partiets folkevalgte landet rundt.

– Drømmeskoledagen skal vi skape blant annet ved å utvide uka til 30 timer, og gi et SFO-tilbud midt på dagen, med fysisk aktivitet, leksehjelp og kultur. Slik vil vi på sikt skape et helt annet rom for fleksibilitet og fordypning, sier Pedersen til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Programarbeid

– For vi skal ha en skole som sørger for at alle unger leser godt, skriver godt og har grunnleggende mattekunnskaper når de går ut av 10. klasse. Der de blir godt forberedt på videregående. Da skal de tilbringe dagen i gode bygg og trygge omgivelser, der mobbing ikke aksepteres, legger hun til.

Hun slår fast at alle partiets valgte politikere nå skal gjøre det de kan for å få skole på dagsorden. I partiets programarbeid inviterer hun dessuten til en åpen debatt for å finne løsninger på det som ikke er godt nok, riktignok uten å foreslå nye reformer.

– Vi må alle være skolepolitikere. Jeg har selv vært skoleeier som fylkesordfører. Hvis det er en ting jeg angrer på, så er det at jeg ikke engasjerte meg mer i innholdet i den videregående skolen. Jeg var med på masse skolediskusjoner, men de handlet for det meste om struktur, lokalisering og bygg. Og jeg tror det er mange politikere som har blitt leid rundt på landets skoler av rektor, men som ikke har vært på lærerværelset for å diskutere hvordan det undervises og læres. Sånn kan det ikke være, mener Pedersen.

Garanti

Hun regner med at mange har negative assosiasjoner til begrepet heldagsskole.

– Det forstår jeg, for det høres ut som ungene skal være på jobb fra 8 til 4. Sannheten er at vi sikter mot det stikk motsatte; Å sy sammen en fleksibel dag som ser hele det lille mennesket, med hode og kropp, og som gir både helse, fritid og læring innenfor rammene av felleskolen.

I Pedersens drømmeskoledag vil hun blant annet ha en lese-skrive-regne-garanti, slik at elever som sliter raskt får støtte. Videre sier hun at det må sørges for at de flinke elevene får nye utfordringer.

– Her har jeg en konkret utfordring til dem som sitter i et kommunestyre. Sørg for at enda flere elever får mulighet til å ta fag på videregående skole-nivå på ungdomsskolene, utfordrer Pedersen.

Mange tiltak

Videre varsler hun mindre byråkrati i skolen. Ikke minst maner Pedersen til intenst arbeid mot mobbing, og konkret blant annet gjennom å styrke barneombudet slik at det også blir et mobbeombud. Innsatsen mot frafall i den videregående skolen, og utfordringen med å skaffe nok læreplasser blir også viktig, slår hun fast.

– Vi må ha mer yrkesspesialisering, og også mer yrkesretting av fellesfagene. Men ikke minst er nøkkelen flere læreplasser, og bedre ordninger for dem som ikke får plass. Derfor vil vi i Arbeiderpartiet ha en ny samfunnskontrakt med partene i arbeidslivet. Den skal bidra til at alle yrkesfagelevene får fagbrev, vitnemål eller kompetansebevis. Da må stat og kommune gå foran, og næringslivet må forplikte seg i privat sektor. Og myndighetene må gjøre store forbedringer i skoletilbudet til dem som ikke får læreplass. Bare slik kan vi realisere målet om rett til læreplass, mener Helga Pedersen. (ANB)

Annonse
Annonse