JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Skal vrakpant redde bilindustrien?

Høy vrakpant - og dermed lettere finansiering av kjøp av nye bil - har reddet mellom 200 000 og 300 000 arbeidsplasser i Tyskland, hevder tyske Metall.

Dette kom fram under den pågående kongressen til den internasjonale metallarbeiderføderasjonen i Gøteborg. Der sa lederen for tyske IG Metall, Berthold Huber, at en vrakpant på rundt 22 000 norske kroner på eldre personbiler har ført til en oppgang på salget av nye. – Vrakpanten har reddet mellom 200 000 og 300 000 arbeidsplasser i Tyskland, sa Berthold HUber. Dette fikk lederen for svensk Metall, Stefan Løfven, til å replisere: – Det er merkelig at vår borgerlige regjering skal ha så vanskelig med å handle. Nå har borgerlige regjeringer i Tyskland, Frankrike og Italia innført vrakpant, mens regjeringen i Sverige fortsatt sitter med armene i kors.

Samarbeid fremfor konkurranse

Ifølge det svenske fagbladet Dagens Arbete, har kongressen vært opptatt av hvordan faglige organisasjoner og regjeringene skal samarbeide for å redde bilindustrien. Metallarbeiderne mener at konkurransen mellom fagorganisasjonene i produksjonslandene vil være ødeleggende. Nå gjelder det å samarbeide. Amerikanske bilarbeidere har gitt tilslutning til denne holdningen. Heller ikke deres forbund ser nytten av å konkurrere og sloss om stadig færre jobber innenfor den kriserammede bilindustrien. – Vi har som fagorganisasjoner et ansvar overfor egne medlemmer, men vi er overbevist om at vi sammen med fagbevegelsen i andre land får en større slagkraft enn om vi handler hver for oss, påpekte amerikaneren Bob King. Han er nestleder i det mektige bilarbeiderforbundet UAW.

Annonse
Annonse