JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lover bedre togtilbud

Neste år vil regjeringen bevilge 4,67 milliarder kroner til investeringer for å sikre framdriften på de store utbyggingene. I desember 2012 skal de første av NSBs nye togsett inn i trafikken.

oystein@lomedia.no

Blant prosjektene som alt er i gang og hvor tempoet skal opprettholdes, er dobbeltspor Holm–Holmestrand–Nykirke på Vestfoldbanen (839 millioner). Til arbeidene i Oslo-området settes det av 570 millioner.

Av planlagte oppstarter i 2012 er Langset–Kleverud på Dovrebanen langs Mjøsa (514 millioner). Dette er i samarbeid med Statens vegvesen. Budsjettforslaget følger også opp Nasjonal transportplan med en foreslått bevilgning på 100 millioner kroner til strekningen Farriseidet–Porsgrunn.

Regjeringen foreslår å bevilge 848 millioner kroner til flere små og store utbedringer på infrastrukturen. Midlene skal gjøre skinnegangen klar til å ta i mot NSBs nye tog, Flirt, fra desember 2012. Blant annet trengs mer plass til settene når de ikke er i trafikk. Etter planen skal det innføres en helt ny ruteplan på Østlandet fra desember 2014.

619 millioner kroner settes av til utbedring av stasjoner. Av dette går 432 millioner til å forlenge og oppgradere plattformer, noe som også henger sammen med innfasingen av Flirt-settene. Til forbedring av systemene for trafikkinformasjon er det satt av 61 millioner.

Under høringsrunden om dobbeltsporet Oslo–Ski kom det mange innvendinger mot den planlagte traseen inn mot Oslo S. Planleggingsarbeidet har derfor tatt lengre tid enn antatt, og Jernbaneverket regner med 2014 som mulig byggestart. Neste år foreslår regjeringen å bevilge 275 millioner til forberedelsene.

Statens jernbanetilsyn (SJT) får 76 millioner kroner neste år, en økning på 24 millioner eller 46,5 prosent sammenliknet med 2011. Dette skyldes at SJT overtar ansvaret for tilsyn med park- og tivolianlegg fra 1. januar 2012. Tidligere hadde Det norske Veritas denne oppgaven, som er beregnet til å utgjøre 19 millioner kroner av Jernbanetilsynets budsjettforslag.

Annonse
Annonse