JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sosial dumping

Du forbinder sikkert sosial dumping med underbetalte østeuropeiske fremmedarbeidere som jobber for småpenger ved Norske arbeidsplasser. Nå nylig avslørt ved et verft i Ølen.

Det reageres med harme og oppgitthet over kyniske arbeidsgivere.

Det er ikke bare jakten på profitt alene som er årsaken. Også sannheten om at man må så langt ned i pris for å få oppdrag er en del av bildet.

Det er ikke bare i industrien dette foregår. I kollektivnæringen hvor jeg har mitt arbeid ser vi tilstander som bærer mange likhetstrekk. Selskapene klager over mangel på arbeidstakere når det hentes arbeidere fra tideligere Øst-Europa for å fylle stillingene.

Alle de jeg kjenner som forsvinner ut av yrke gjør det med tungt hjerte. De har trivdes med arbeidet i mange år. Når de likevel velger å finne seg noe annet, er arbeidsvilkår og lønn hovedårsaken.

I stedet for å gjøre en innsats på å løfte denne sektoren ser vi at det stikk motsatte skjer.

Hovedansvaret ligger hos det offentlige. Fylkeskommuner som i sin iver etter å få arbeidet ut på anbud til laveste pris ligger i bunn. Resultatet er inntog av transportgiganter som anbudsvinnere. Om Fylkeskommunen er vinneren er de ansatte og kundene taperne.

For å kompensere for bortfallet av norske sjåfører hentes det inn fra Øst-Europa i hopetall.

Hva er galt med dette? Nært sagt alt. Yrkessjåfør ble for år siden fagarbeid på linje med annet håndverk som elektriker, murer, tømrer osv. Dette ble gjort for å heve kvalitet, status og lønnsvilkår for bransjen. Fremtidsutsiktene var gode med tanke på det økte fokuset og satsingen på kollektiv. I stedet for ser man at utenlandske arbeidsformidlere henter inn arbeidsløse fremmedarbeidere som kan vise til at de har sertifikat. Hvordan standarden på opplæringen i Bratislava er, skal ikke jeg uttale meg om, men jeg har en episode fra polsk sjåføropplæring friskt i minnet. Nå er ikke dette ment som et angrep på disse fremmedarbeiderne, de gjør ikke annet enn hva en hver annen ville gjort i samme situasjon.

Daglig fraktes titusenvis av barn, voksne og eldre. I alle andre sammenhenger stilles det strenge krav til sikkerhet. Du har sikkert vært med i en stappfull buss hvor man står som sild i tønne. Hvor er kvalitetskontrollen her?

Er det slik onde tunger hevder, at norske sjåfører er kresne og storforlangende? Det betviler jeg kraftig. Derimot vil jeg påstå at de i altfor mange år har latt seg utnytte. Hvilke andre fagarbeidere som elektrikere, rørleggere, murere m,fl ville finne seg i en topplønn etter ti år med fagbrev og tilleggsutdanning på 183.- kroner timen? Eller stille på jobb annenhver helg, jobbe til alle døgnets tider, marginalt med pauser samt få arbeidsdagen delt i to med fire timer i mellom hver økt. Hvorpå kompensasjonen er en times lønn?

Ytterst få vil jeg tro. Jeg ser for meg de ansatte på Skyssenteret jobbe fra 0730-1100 for så å komme igjen kl 1330 og holde på til 1730. Eller i en hvilken som helst annen jobb.

Hvorfor klager ikke bratislavere, rumenere, polakker osv? Sammenlignet med det får hjemme er dette en bra deal. Når det eneste som binder deg på en plass og hvis eneste målsetting er å tjene mest penger i en periode er jo dette sikkert greit.

Hvor bra er det for oss som livnærer oss av det her? I Norge er det ikke annet enn «kroken på døren». Så når selskaper som Skyss, Colombus og andre slike Fylkeskommunale selskaper slår seg på brystet over sparte penger og økt produksjon bør det være med en viss bismak i munnen. Pengene de sparer er tatt fra dem som har arbeidet sitt i sektoren. Den fortjenesten anbudsvinnerne sitter igjen med forsvinner til aksjonærer i Frankrike, Belgia, Nederland og andre «nærområder» hvor de kan komme til nytte.

Annonse
Annonse