JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikkerhet i verkstedene

NSBs planlagte konkurranseutsetting av alt vedlikehold var et sentralt tema da Jernbaneforbundet dro i gang høstens møteserie.

oystein@lomedia.no

– Hva skjer og hva kan vi gjøre, spurte forbundssekretær Kjell Næss. I Velferdssalen på Nyland verksted deltok cirka 100 medlemmer da NJF arrangerte det første av i alt åtte møter. NSB ønsker gradvis å inngå nye kontrakter for alt vedlikehold fra 2013 fram til 2015. Først ut er type 73A, 73B, El 18-lokomotivene og vognene. Hvis Mantena taper, er det antakelig snakk om virksomhetsoverdragelse, der vinneren overtar ansatte som ønsker å bli med til den nye arbeidsgiveren. – Vi er åpne for innspill fra dere i denne saken, sa Kjell Næss.

Framtidsrettet

Forbundsleder Kjell Atle Brunborg kom inn på arbeidet med neste Nasjonal transportplan. NJF kommer til å legge vekt på at det trengs atskillig mer til investeringer, og går inn for et statlig finansieringsfond. – Det verste med årets statsbudsjett er prosjekter som blir utsatt og dermed rammer godstrafikken. Når kryssingsspor ikke blir forlenget og utbyggingen av Alnabru ikke kommer i gang, flyttes gods fra bane til vei, sa Brunborg. Lokalpolitiker i Akershus, Ole-Erik Yrvin støttet kravet om økte investeringer. Han sitter i Jernbaneforum Gjøvikbanen. – Vi har slåss siden 1993 for å få kryssingsspor ved Jensrud, like ved Oppland fylke. Skal Jernbaneverket komme i rute med Gjøvikbanen trengs det 150 millioner kroner, var hans oppsummering.

Flere datoer

NJF har lagt opp til fagforeningsmøter over hele landet i løpet av høsten. Invitasjonen går til alle NJF medlemmer, på tvers av faggrupper og uansett hvilken virksomhet de er ansatt i, samt representanter fra selskapene. Møtene får en felles ramme. Temaene er NJFs policy i følgende saker: Konkurranseutsetting av støttefunksjoner; utskilling av Nettbuss; finansiering av jernbanens fremtidige infrastruktur; konkurranseutsetting av persontrafikken og valg 2013. Det blir også kulturelt innslag, innledning fra en lokal politiker og en presentasjon av LO Stat. Lokaler avhenger av påmeldte deltakere og det kommer informasjon om dette senere.

Møtene er fra kl 14.00 til 16.00, og arrangeres etter denne planen: 19.10.11: Bergen 26.10.11: Hamar 27.10.11: Tønsberg 2.11.11: Kristiansand 3.11.11: Stavanger 16.11.11: Narvik 17.11.11: Trondheim

Annonse
Annonse