JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Frykter store svarte hull i skatte-Norge

Før sommeren ble 48 skattekontorer, der etaten ikke hadde fast ansatte, lagt ned. Nå frykter NTL Skatt for konsekvensene hvis skattekontor under fem ansatte legges ned.

Skattedirektøren fikk i fjor fullmakt til å legge ned disse, og signaler tyder på at fullmakten vil bli benyttet tilnærmet fullt ut. NTL Skatt stiller seg tvilende til at Stortinget ved fullmakten som er gitt ønsker et land med store svarte hull i forhold til service overfor skatte- og avgiftspliktige borgere. Det vil bli vanskeligere å gjøre opp for seg og være en lovlydig borger. I Norge unndras i dag betydelige beløp til beskatning, også i distriktene.

Regjeringen har tidligere sagt at de ønsker å få vurdert om statlige arbeidsplasser kan flyt-tes ut av Oslo for å sikre statlig virksomhet i kommunene. Det er et paradoks at man da vil legge ned eksisterende statlige arbeidsplasser, med medarbeidere med god kompetanse. Nedleggelsene vil bety økt sentralisering, noe som vi mener ikke er god distriktspolitikk, spesielt ikke for en rødgrønn regjering. Vi vil også minne om at en av hovedpilarene ved omorganiseringen av Skatteetaten, var at borgerne skulle få hjelp og svar på sine spørsmål ved alle skattekontor. Dette bør gjelde uavhengig av hvor i landet man bor.

Selv om mange borgere i større grad tar i bruk de elektroniske tjenestene til Skatteetaten, ser vi at svært mange møter opp på et skattekontor for å få utført etatens tjenester. For at utenlandske arbeidstagere skal kunne skal kunne jobbe lovlig i Norge må de møte opp på et skattekontor for å få skattekort. Med manglende tilstedeværelse i svært mange kommuner vil dette medføre betydelige reiseavstander. Dette er etter vår mening det motsatte av god service. Skatteetaten blir med disse tiltakene fysisk utilgjengelig over store deler av landet og for en stor del av befolkningen!

NTL Skatt er opptatt av at borgerne selv skal kunne velge på hvilken måte de tar kontakt med Skatteetaten. Hvis Skatteetaten vil at brukerne skal benytte elektroniske løsninger, må de bli så gode at borgerne foretrekker å bruke dem. Skatteetatens brukere må ikke tvinges over på elektroniske løsninger fordi tradisjonelle kontaktmuligheter gjøres vanskelig tilgjengelig.

Vi ser at publikum allerede i dag oppsøker de kommunale skatteoppkreverne for å få veiledning i skattespørsmål. Dette vil selvsagt øke når de mindre skattekontorene forsvinner. Tilbakemeldingene fra kommunene er at de ikke ønsker å utføre statlige oppgaver i stadig økende grad. Det virker urimelig å pålegge små kommuner med svak økonomi og få ansatte hos den kommunale skatteoppkreveren, å yte gratis service overfor skatteetatens brukere.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 16/2011)

Annonse

Flere saker

Annonse