JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

General Motors konkurs

Giganten General Motors er konkurs. Nå overtar staten og de ansatte bilfabrikanten.

frode.ronning@lomedia.no

General Motors (GM) har ligget på dødsleiet lenge, og mandag denne uka ble selskapet slått konkurs. Etter amerikansk lovgivning får selskapet nå mulighet til å gjenoppstå på ny, uten gammel gjeld, og med mulighet for å reforhandle alle avtaler med de ansatte.

Tilgodehavende blir aksjepost

De ansatte har enorme summer til gode, i form av pensjonsforpliktelser og helseforsikringer. GM-ansatte har hatt de beste rettighetene i USA, og bilarbeidernes forening har lenge fryktet for framtida til disse godene.

Alle disse forpliktelsene overfor de ansatte fra det gamle selskapet blir nå omgjort til en aksjepost i nye General Motors. Det betyr at både yrkesaktive og pensjonerte GM-ansatte har stor interesse av at det nye selskapet går bra, mens fallhøyden er enorm hvis heller ikke nye GM lykkes i konkurransen om bilkjøperne.

Arbeidsplasser ryker

GM vil stenge 17 fabrikker og kvitte seg med 20.000 ansatte før utgangen av 2011. Wall Street Journal skriver at hele redningsoperasjonen vil koste den amerikanske staten 100 milliarder dollar (om lag 650 milliarder norske kroner).

Til gjengjeld får den amerikanske staten 60 prosent av aksjene i nye GM. Den kanadiske staten får 12,5 prosent av aksjene, mens de ansattes velferdsgoder, som beskrevet over, gjøres om til en aksjepost på 17,5 prosent. Den siste aksjeposten, på ti prosent, blir eid av de tidligere obligasjonseierne.

Staten, arbeiderne og italiensk kapital

Samtidig som GM ble slått konkurs, ble storparten av en annen gigantisk amerikansk bilprodusent, Chrysler, solgt til italienske Fiat. Dermed blir store deler av amerikansk bilproduksjon i løpet av året overtatt av staten, arbeiderne og italiensk kapital.

Den tredje store bilprodusenten, Ford, klarer seg bedre, og benyttet anledningen mandag til å annonsere økt produksjon i 2009.

Ny fabrikk i Kina

Til tross for at virksomheten i Nord-Amerika går dårlig, har GM stor suksess i Kina. Selskapet økte salget med 75 prosent i mai, sammenlignet med samme måned i fjor. Nå vurderer GM en ny fabrikk i Kina.

Totalt solgte GM 156.000 kjøretøy i Kina bare i mai måned. GMs virksomhet i Asia og Australia blir med i "nye GM", mens de europeiske virksomhetene selges. Opel er allerede solgt, mens framtida er usikker for svenske Saab.

Annonse

Flere saker

Annonse