JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Grov Bjerke-bom

Ledelsen ved Bjerke videregående skole i Oslo har begått en skivebom som ingen andre bør gjenta. På egen hånd gjør skolen det den kan for å ta livet av alt som ligner på integrering.

odd.arne.olafsen@lomedia.no

Det er mange gode grunner til å ha sterk medfølelse med 16-årige Gurjot Singh, som ved skolestart i høst plutselig befant seg i en klasse helt uten etnisk norske elever. Han deler skjebne med mange medelever. Fra første til tiende klasse hadde han gått i blandingsklasser og følte seg vel tilfreds med det. Læreren kunne ikke gi noen avklaring på hvorfor klassene var organisert på en ny måte.

På et senere foreldremøte fikk hans far Avtar Singh det sjokkerende svaret fra en representant fra skolens ledelse, at etnisk norske elever slutter på skolen hvis de ikke samles i større grupper. Indirekte betyr det at hans sønn ikke er like mye verdt for skolen som de etnisk norske elevene, mener faren, som også påpekte at Bjerke-skolens praksis strider mot den integreringspolitikk Stoltenberg-regjeringen står for. Men skolens svar og begrunnelse var like fullt de samme.

At far og sønn Singh først nå forteller denne historien i dagens utgave av Dagsavisen, er forståelig. Å bråke med skolen kunne i verste fall få uante konsekvenser for sønnen. Når de allikevel velger å stå fram, er det prisverdig. En større blunder enn det Bjerke-skolen har begått – bare få uker etter at det regjeringsoppnevnte integreringsutvalget la fram sine forslag til hvordan integreringspolitikken kan gjøres enda bedre.

Det er også verdt å merke seg 17-årige Omar Ali Shah, som er født i Norge og har mange etnisk norske venner som han har vokst opp og gått på skole sammen, som helt korrekt minner om det viktigste grunnlaget for integreringspolitikken. Han understreker at Oslo faktisk er en flerkulturell by, og da må også skoleklassene preges av dette. Så enkelt og riktig kan det sies.

Det kreves av alle elever at de skal holde hodene våkne og konsentrerte i skolesituasjonen. Da burde det være mulig å kreve av skolenes ledelse at de utøver den samme konsentrasjonen når de planlegger og tilrettelegger en integrert skolehverdag for elevene. Ledelsen ved Bjerke videregående skole viser ingen tegn på at de kan ha vært særlig våkne den dagen klasseinndelingsvedtaket ble gjort.

Det er nesten uforståelig at skoleledelsen ved Bjerke kan gå så baklengs og klønete inn i den framtida og det arbeidslivet både etnisk norske og andre elever skal forberedes på. Dette er ikke bare skivebom, men et knallrødt kort!

Annonse
Annonse