JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Metall avventende til Saab

– Det er vanskelig å foreta en grundig vurdering av nye Saab uten å kjenne detaljene. Derfor vil vi treffe de nye eierne så raskt som mulig, sier lederen for svensk Metall.

Den delvis norskeide sportsbilprodusenten Koenigsegg forhandler med General Motors om å overta Saab. Forbundsleder Stefan Löfven i IF Metall har mange spørsmål til de eventuelle nye eierne. Han vil vite om den nye eieren vil videreføre Saabs produksjonsplan, som blant annet går ut på å flytte deler av produksjonen tilbake til Trollhättan. I tillegg vil Stefan Löfven vite om Koenigsegg Group har tilstrekkelig med finansielle muskler og styret god nok kompetanse også når det gjelder å bygge biler.

Lys i tunnelen

Paul Åkerlund, leder for IF Metalls verkstedklubb i Trollhättan ser mer optimistisk det mulige eierskiftet.

– Nå ser det bedre ut enn på lenge. Først og fremst får alle ansatte nødvendig arbeidsro etter alle spekulasjonene, sier han til nettavisa Dagens Arbete.

Det viktigste for verkstedklubben er at produksjonen øker, at nye modeller utvikles og at produksjonen av 9-5-modellen tas tilbake fra Rüsselheim til Trollhättan.

Paul Åkerlund synes det er helt greit at de nye eierne er svensk med norske interesser.

Mange spørsmål gjenstår

Harald Gatu i Dagens Arbete påpeker i en kommentar at mange spørsmål krever svar, blant annet om lite selskap som Koenigsegg med en årsproduksjon på 20 biler kan styre en fabrikk, som må produsere minst 150 000 biler i året for å være lønnsom. Harald Gatu påpeker også at Saab aldri har produsert flere enn 130 000 biler.

– Det trengs gode ideer og hardt arbeid, og ikke minst penger. Bilproduksjon koster ufattelig mye penger. Det er snakk om 10 eller 15, kanskje 20 miliarder kroner. Derfor er det ikke tilstrekkelig med Koenigseggs entusiasme, skriver Dagens Arbete.

Annonse

Flere saker

Annonse