Veien framover
Det er ikke lett å knipse seg fram til gode kollektive transportløsninger. Men det er det eneste gode alternativet vi rår over.
odd.arne.olafsen@lomedia.no
Å finne gode områder rundt de største byene som egner seg til boligbygging i større skala, er ikke det enkleste å knipse fram. Mange hensyn spiller inn, og det gjør blant annet at vernet av dyrkbar mark ofte kan stå sterkt. Jordvernet går ofte foran andre hensyn, noe som betyr at ikke alle boligprosjekter havner der de ville egne seg best.
Til tross for et uttalt politisk mål om å legge nye boligfelter i Oslo-regionen til kollektive knutepunkter, lykkes det ikke i stor nok grad. Det siste tiåret har en fjerdedel av den nye boligmassen i Oslos pressområder blitt bygget uten at gode kollektive løsninger har vært til stede. Resultatet sier seg selv: En tydelig og massiv invitasjon til å ta i bruk privatbil til jobbreisen, med oppsamling av mer eller mindre stillestående bilkøer morgen og ettermiddag.
Det forventes en befolkningsvekst i de nærmeste pressområdene til Oslo-regionen som over ganske få år vil reise kjempeutfordringer ikke minst trafikkmessig. Allerede i dag ligger altfor store andeler av den nye boligmassen uten tilknytning til kollektive løsninger. Dette vil ha en selvforsterkende effekt med ett entydig resultat: køer og atter køer.
Jeg har selv hatt den tvilsomme «fornøyelsen» av å sitte i en stappfull buss de siste to og et halvt årene, en strekning på to mil inn til Oslo sentrum, uten kollektivfelt. Det var meningen å bygge et slikt felt i sin tid, men det ble av en eller annen årsak droppet. Å bygge det i ettertid, er både dyrere og mer upraktisk – hvis det i det hele tatt blir noe av. Den tvilsomme rekorden på to mil kjøring er for øvrig en time og femti minutter en vintermorgen. Helt uholdbart.
Å velge gode kollektive løsninger er en selvfølge. Noe annet alternativ gjelder ikke. Det kreves av oss alle at vi planlegger de mest optimale transportløsningene for å unngå kaos og køer. At et sterkt jordvern kanskje må vike litt og at vi må se litt romslig på arealbruken, er en rimelig pris å betale for en mest mulig effektiv persontransport. Vi slipper ikke unna denne utfordringen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin