JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ber myndighetene bestemme seg

– Hvis Norge virkelig ønsker norske sjøfolk, må staten ta grep, sier reder Lars Peder Solstad i Solstad Offshore, som, fredag varslet utflagging av seks skip.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Fredag ble det klart at Karmøy-rederiet flagger ut seks av sine fartøy, med det resultatet at mer enn 60 underordede sjøfolk mister jobben.

Årlig diskusjon

Lars Peder Solstad sier til Maritim Logg at markedet er så tøft at næringen må ha forutsigbarhet.

– Problemet nå er at de seks båtene går ut av kontrakt i løpet av våren, og det er enorm konkurranse i det segmentet de opererer. Hvis vi skal ha en realistisk sjanse til å få de båtene på lengre kontrakter må vi gjøre noe med kostnadsnivået. Hvis nettolønnsordningen hadde vært indeksregulert ville den vært vesentlig bedre enn i dag, men det er ikke tilfelle. Dermed må vi forholde oss til ordningen slik den er, men faktum er at den blir dårligere og dårligere år for år, poengterer han.

– Bør taket på ordningen indeksreguleres, eller bør taket fjernes helt?

– Det vet jeg ikke, men forutsigbarhet er voldsomt viktig. Vi må ha forutsigbarheten. Om nettolønnsordningen var indeksregulert, ville vi likevel ikke visst om den holdt gjennom neste budsjettbehandling. Den har jo vært oppe til diskusjon minst en gang i året, selv om den i utgangspunktet ligger fast, sier han.

– Les også: 50-70 sjøfolk mister jobben

Like ordninger

Det Solstad ønsker seg er en ordning tilsvarende andre europeiske land. Da kan ikke Norge ha ordninger som er dårligere enn landene rundt oss, hvis norske sjøfolk skal være konkurransedyktige.

– Jeg tror ikke det er realistisk verken for sjøfolk eller andre yrker å skulle gå ned i lønn. Har du først fått noe, er det vanskelig å fjerne. Spørsmålet er om du vil ha sjøfolk, eller vil du ikke ha det? Hvis du vil, må det komme statlige ordninger rundt det, og da først og fremst for underordnede sjøfolk, sier han.

Mot reguleringer

Solstad påpeker at rederiet etter utflaggingen fremdeles vil være det offshore-rederiet som har flest norske sjøfolk, men at man er nødt til å ha fokus på kostnader.

– Vi kan ikke klamre oss fast å si at vi er så mye bedre enn andre sjøfolk, og derfor skal vi ha bedre betalt. Slik virker det ikke. Når du kommer i en situasjon hvor du må redusere kostnadene for å vinne kontrakter, så veier det tyngre. Alternativet er å legge båten i ro, og det tjener ingen på, sier han.

Han tror heller ikke allmenngjøring er veien å gå.

– Jeg synes det strider mot de fleste prinsipper innen shipping å stenge en sokkel. Strengere regulering er ikke veien å gå. Australia og Brasil har forsøkt, men har det virket? Nei, svarer han på sitt eget spørsmål.

Rederisamarbeid

Han vil verken tallfeste hvor mange som vil miste jobben, eller hvor mye rederiet sparer på å flagge ut. Derimot er han helt klar på at flere utflagginger ikke er på trappene.

– For vår del har vi ingen planer om å gjøre noe mer, men når det er sagt, så må vi alltid overvåke våre egne kostnader, og se hvor mye markedet er villig til å betale for våre tjenester. Det må alltid være på agendaen, sier Lars Peder Solstad.

Prosessen med hvem som må gå grunnet utflaggingen er allerede i gang, og det har vært avholdt tre møter med de tillitsvalgte, og flere vil det bli. Det jobbes også opp mot andre rederiet for å prøve å unngå at noen blir arbeidsledige.

– Vi har etablert god kontakt med rederier som øker sin eksponering mot norsk sokkel, i form av nybygg. Vi håper at vi med den dialogen kanskje kan hjelpe til med å finne jobb til de som blir overflødige hos oss, sier han.

Intern diskusjon

Solstad er opptatt av at prosessen skal være åpen og ryddig.

– Samarbeidet med de tillitsvalgte i Sjømannsforbundet har vært bra, og det er viktig at vi får til et godt samarbeid slik at prosessen blir håndtert på en god måte. Det er ingen som liker dette, verken de tillitsvalgte eller oss, men når vi først har tatt beslutningen er det viktig at vi gjennomfører det på en god måte, fastholder han.

Rederen bekrefter at man også har vært i kontakt med Maskinistforbundet og Sjøoffisersforbundet, men at det først og fremst er Sjømannsforbundets medlemmer som vil bli rammet.

– Jeg tror ikke det vil skje noe som gjør at offiserer eller maskinister kommer til å bli rammet av utflaggingen, sier han.

– Det spekuleres i at dere kun kommer til å beholde norsk kaptein, maskinsjef og overstyrmann på de utflaggede båtene. Stemmer det?

– Det kan jeg ikke kommentere. Det blir en diskusjon som vi tar internt, blant annet med de tillitsvalgte, avslutter Lars Peder Solstad, administrerende direktør i Solstad Offshore ASA.

Solstad offshore ASA meldte på fredag at de flagger ut seks skip.

«Normand Aurora», «Normand Flipper», «Normand Carrier», «Normand Corona», «Normand Ivan» og «Normand Atlantic» er såkalte PSV-skip (Platform Supply Vessel).

Alle skipene er på utgående kontrakter.

Fire av skipene opererer i Østersjøen, de to siste i Malaysia.

Mellom 50 og 70 norske sjøfolk mister jobbene sine.

Årsaken er at rederiet mener de ikke kan konkurrere om nye kontrakter med høytlønte norske sjøfolk om bord.

Sjømannsforbundet mener svekkelse av nettolønnsordningen må ta mye av skylda.

Annonse
Annonse

Solstad offshore ASA meldte på fredag at de flagger ut seks skip.

«Normand Aurora», «Normand Flipper», «Normand Carrier», «Normand Corona», «Normand Ivan» og «Normand Atlantic» er såkalte PSV-skip (Platform Supply Vessel).

Alle skipene er på utgående kontrakter.

Fire av skipene opererer i Østersjøen, de to siste i Malaysia.

Mellom 50 og 70 norske sjøfolk mister jobbene sine.

Årsaken er at rederiet mener de ikke kan konkurrere om nye kontrakter med høytlønte norske sjøfolk om bord.

Sjømannsforbundet mener svekkelse av nettolønnsordningen må ta mye av skylda.