JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Danningens forvandlinger

Et avgjørende utgangspunkt for en samtale om danningens forvandling og ikke minst for en forståelse av danningens politiske grunnlag, er å vurdere mennesket som et utviklingsdyktig vesen.

Et «vesen» som føler behov for visse betingelser for sin utvikling. Det vil derfor være avgjørende å bringe disse betingelser fram i dagen for å forstå hvilke sosiale krefter som påvirker menneskets utvikling – dets dannelse.

Derfor blir virksomheter som øver innflytelse på menneskets individuelle utvikling – dets dannelse eller dets kontinuerlige» skapelse», helt avgjørende også for kollektivets utvikling.

Denne dannelse går langt utover og forbi det vi til daglig kaller dannelse – «et dannet menneske».

Det er dette jeg har kalt «det politiske danningsbegrep». Og det vil ganske naturlig være gjenstand for «forvandlinger» og ha et bestemt forhold til det ideologiske «grunnsyn» i samfunnet.

Derfor må et politisk orientert danningsbegrep gi mennesket muligheter til å forstå samfunnets mekanismer, noe jeg legger avgjørende vekt på i utviklingen av innholdet i mitt danningsbegrep.

Det blir da nødvendig å spørre hvor den offisielle danningsproduksjon foregår. Selvfølgelig vil alle se på skolen, men jeg er ikke og var ikke, overbevist om skolens sentrale betydning i denne sammenheng. Like viktig, ja, kanskje viktigere er det arbeidsliv vedkommende samfunn har. Dersom vi virkelig ønsker å videreutvikle vårt politiske demokrati til et reelt og gjennomgripende demokrati – også i hverdagslivet – og dermed også redde mennesket ut av den fremmedgjorte situasjon det føler i dag – må vårt arbeidsliv stilles under lupen ut ifra en pedagogisk filosofi: arbeidslivets pedagogisering.

(Artikkelen sto på trykk i LO-Aktuelt nr. 5/2012)

Annonse

Flere saker

Annonse