JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mer for ubekvem arbeidstid

På NSBs Kundesenter på Lillehammer er det lite klaging på lønna, men mye misnøye med det fysiske arbeidsmiljøet.

may.berg@lomedia.no

Jernbaneforbundet krever at vårens tariffoppgjør skal gi økt kjøpekraft til alle medlemmer. Forbundet ønsker å prioritere en sterkere lønnsutvikling for lavlønnsgruppene enn gjennomsnittet.

Dessuten at tilleggene for ubekvem arbeidstid økes.

Seniorene

De ansatte på Kundesenteret på Lillehammer tilhører lavlønnsgruppen, men det er likevel lite murring om lønna blant de ansatte, ifølge de tillitsvalgte.

– De fleste er fornøyd både med lønna og tilleggene vi får for å jobbe helg, kveld og høytidsdager, sier klubbleder Tanya Maria Sjøberg og nestleder Karen Kjørum.

Klubben støtter kravet om økt kjøpekraft. Utover dette kravet prioriterer de flere ekstra feriedager til ansatte over 60, bedre tilrettelegging for fagbrev og at ubekvemstilleggene skal være fullt ut pensjonsgivende.

Ansatte over 60 år har i dag seks ekstra feriedager i året. Klubben på Lillehammer mener at antallet feriedager bør økes til 12. Det er et godt virkemiddel for å få folk til å stå lenger i arbeidslivet, mener de tillitsvalgte.

Pensjonspoeng

På kundesenteret er folk i sving nesten alle årets dager, fra sju om morgenen til 11 om kvelden. Tilleggene utgjør en ikke ubetydelig del av lønna, men alt er ikke pensjonsgivende. Det mener klubben på Lillehammer at NJF må få en endring på.

– Vi mener det er feil at det skal være tak på pensjonsgrunnlaget for de variable tilleggene. Tilleggene må bli pensjonsgivende fullt ut, sier Kjørum og Sjøberg.

Tilrettelegging

Det er lavmælt, men travel aktivitet i det store, felles lokalet som huser kundesenteret på Lillehammer, hvor et 60-talls ansatte har sin arbeidsplass. De flyttet inn i nye lokaler på Lillehammer stasjon i fjor sommer, og siden har det fysiske arbeidsmiljøet vært et diskusjonstema på arbeidsplassen. Folk klager over trekkfulle vinduer, dårlig luft og dårlig tilpassede arbeidsstasjoner.

– Det er mye misnøye med bordene og støyskjermene. Mange sier de får fysiske plager av utformingen på arbeidsbordene. Vi har tatt det opp med både ledelsen og vernetjenesten, men så langt har det skjedd lite, sier Tanya.

– Vi får bare beskjed om å gjøre det beste ut av det, innskyter en av de ansatte, og ler oppgitt.

Det er totalt 89 ansatte på NSBs kundesenter på Lillehammer og i Trondheim. 64 er fast ansatte og 25 er tilkallingsvikarer.

Annonse
Annonse