JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bedre under Adecco

Det har gått fra «hjem» til «institusjon», mener pårørende om et sykehjem i Oslo. Sant eller ikke?

Det er Aften som beskriver situasjonen ved Midtåsenhjemmet. Færre hyggekvelder og for liten bemanning. Og Tilsynsutvalget siteres på at «det generelle inntrykket etter møtet med de pårørende var at tjenestetilbudet ved sykehjemmet synes å ha blitt dårligere etter at Sykehjemsetaten overtok driften.»

Høyres svar ifølge Aften, er privatisering av sykehjemmet. Det til tross for at nettopp Midtåsenhjemmet fullt ut har opplevd de negative sidene ved konkurranseutsetting. Hjemmet har hatt fire forskjellige driftere på sju år. Det gir ikke de ansatte den nødvendige tryggheten og roen til å gi brukerne et best mulig tilbud. Og er det noe tidligere erfaringer med selskap som Adecco burde ha lært selv Høyre, så er det at det er de ansatte som betaler utbyttet – enten det er til private eiere eller private driftere. Overskuddet hentes ut gjennom reduserte lønns- og arbeidsvilkår.

Det er langt fra sikkert at oppslaget i Aften forteller hele sannheten. Lederen ved hjemmet påpeker at en uttalelse fort blir tatt til inntekt for hva de andre 95 pårørende mener. Poenget er uansett at det må være motsatt. Det offentlige tilbudet skal samlet sett være best. De ansatte skal behandles og lønnes redelig. Og tilbudet til brukerne må ha god kvalitet. Det er fullt mulig fordi kommunen ikke forventer noen avkastning på sine investeringer utover et godt tilbud.

Men nå er det ikke slik at offentlige ansatte – enten det er helsefagarbeidere, sykepleiere eller ledere – i utgangspunktet er dyktigere eller mer omsorgsfulle enn private. Litt for ofte har jeg hørt fra ansatte som har byttet fra en offentlig til en privat arbeidsgiver at de opplever forandringen som positiv. De blir mer sett som arbeidstaker og får bedre faglig påfyll. Samdtidig som de opplever større grad av frihet og ansvar. Og mindre byråkrati.

Leser man artikkelen i Aften sitter man også igjen med et slikt inntrykk. Her blir det brukt ord som nærhet, høyt fokus på arbeidsglede og serviceinnstilling for å beskrive det positive ved Adecco-perioden.

Det er all grunn til å være åpne for at offentlige har mye å lære av private virksomheter. Samtidig er det ingen grunn til å akseptere profitt på eldreomsorg. Uavhengig om det er de ansatte som må betale prisen.

Annonse
Annonse