JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Vil unngå oppsigelser

Solstad Offshore håper å kunne plassere sjøfolk fra de utflaggede fartøyene på andre av rederiets båter.

roy.ervin.solstad@lomedia.no

Det bekrefter mannskapssjef Børge Ivan Hansen i Solstad Offshore overfor Maritim Logg.

– Vi har ikke sagt opp noen ennå, og vi jobber for å fase inn sjøfolkene på andre båter i rederiet vårt, sier han.

Les også: 50-70 sjøfolk mister jobben

Uavklart

Skulle det fremdeles være sjøfolk som man ikke får plass til på egne båter, har man allerede vært i kontakt med rederier i regionen som trenger norske sjøfolk.

– Hvor mange dette vil gjelde, er avhengig av om og når vi får nye kontrakter på skipene. Derfor er det uavklart hvor mange som eventuelt må sies opp, men målet er at vi skal unngå oppsigelser, og det ser jeg positivt på at vi skal klare, understreker Hansen.

Individuelt

De tillitsvalgte i Sjømannsforbundet har i forhandlinger med rederiet satt krav om at sjøfolk over 62 år med fulle pensjonsrettigheter ikke bør få beholde jobben sin på bekostning av yngre sjøfolk uten slike rettigheter, men Hansen vil ikke uten videre sende sine eldste med lengst ansiennitet i rederiet på dør.

– Ingen vil bli sagt opp av de eldre sjøfolkene, men vi vil se på individuelle løsninger for når de kan gå av med pensjon, sier Hansen.

Les også: Ber myndighetene bestemme seg

Få oppsigelser

Etter at meldingen om utflaggingen kom 17. februar har noen sjøfolk på de aktuelle båtene sagt opp, men Hansen avviser at det dreier seg om mange.

– Noen få har sagt opp selv, men vi er et stort rederi og vil alltid ha noe avgang, sier Børge Ivan Hansen.

NIS og Isle of Man

Administrerende direktør Lars Peder Solstad i Solstad Offshore ASA, bekrefter også at tidsperspektivet på utflaggingen ikke er klar.

– Ingenting er avklart i forbindelse med kontrakter for de fem fartøyene, så jeg kan ikke si noe om når de blir flagget ut, sier han.

Han letter derimot litt mer på sløret når det gjelder hvilke flagg båtene vil seile under etter utflaggingen.

– Det vil bli NIS-flagg på de båtene som skal operere utenfor Nordsjøen. Vi ønsker å bruke NIS der vi kan. De andre fartøyene må vi se på, men sannsynligvis blir det Isle of Man, avslører Lars Peder Solstad overfor Maritim Logg.

Kritisk til prosessen

Hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundet i Solstad Offshore, Geir Kåre Tjøssvoll mener rederiet har skapt unødig oppstuss.

– Det er helt nytt for meg at rederiet satser på å gjennomføre utflaggingen uten en eneste oppsigelse. Det er selvsagt positivt dersom det blir tilfellet, men dette har skapt en usikkerhet i hele rederiet, sier Tjøssvoll.

Han synes det er merkelig at rederiet har gått så hardt ut.

– Dersom man ikke har hatt noe konkret, er det unødvendig å skape så mye oppstuss, sier han.

Totalt var det varslet at 12 forpleiningssjefer og 26 matroser ville bli overflødige som følge av utflaggingen. Tjøsvoll forventer nå klare svar innen han drar selv skal ut igjen.

– Vi må ta et nytt møte før jeg reiser ut 26. mars. Jeg håper at alt er i orden før det, avslutter han.

Solstad offshore ASA meldte 17. februar at de flagger ut seks skip.

«Normand Aurora», «Normand Flipper», «Normand Carrier» og «Normand Corona» er supply-fartøy (PSV = Platform Supply Vessel), og har inntil nå operert i Østersjøen.

«Normand Ivan» og «Normand Atlantic» er ankerhåndteringsskip (AHTS = Anchor Handling Tug Supply vessel). Disse er stasjonert i Malaysia.

Alle skipene var på utgående kontrakter, men «Nordmand Corona» fikk kontrakt med Statoil i Nordsjøen og blir likevel ikke flagget ut.

Det er foreløpig ikke inngått kontrakter for de fem andre skipene.

Annonse
Annonse

Solstad offshore ASA meldte 17. februar at de flagger ut seks skip.

«Normand Aurora», «Normand Flipper», «Normand Carrier» og «Normand Corona» er supply-fartøy (PSV = Platform Supply Vessel), og har inntil nå operert i Østersjøen.

«Normand Ivan» og «Normand Atlantic» er ankerhåndteringsskip (AHTS = Anchor Handling Tug Supply vessel). Disse er stasjonert i Malaysia.

Alle skipene var på utgående kontrakter, men «Nordmand Corona» fikk kontrakt med Statoil i Nordsjøen og blir likevel ikke flagget ut.

Det er foreløpig ikke inngått kontrakter for de fem andre skipene.