JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Store forventninger

- Bussjåførene har blitt hengende mye etter i lønnsutviklingen de siste årene, konstaterte forbundsleder Roger Hansen da kravene til årets tariffoppgjør ble overlevert til NHO Transport i dag. Også kravene til drosjeeierne er overlevert.

vegard.holm@lomedia.no

- Forventningene er derfor store til at sjåførene får et betydelig lønnsløft i årets lønnsforhandlinger, fortsetter forbundslederen

Roger Hansen i Norsk Transportarbeiderforbund (NTF). Forhandlingskravene for bussjåførene ble overlevert NHO Transport og Nettbuss onsdag.

Ikke fulgt opp

Transportarbeiderforbundet er skuffet over arbeidsgiverne, de har ikke fulgt opp det partene ble enige om da Bussbransjeavtalen ble etablert i 2007. Da ble man enig om at lønna til bussjåfører skal være mer på linje med industriarbeiderne og at kompetansen skal heves.

Flere busselskaper har vært dårlige på å følge opp dette, mener Transportarbeiderforbundet.

- For enkelte busselskaper ser det ut som det viktigste er å vinne neste anbudskonkurranse. Da legger de til side enigheten om forpliktelsene i Bussbransjeavtalen, sier forbundsleder Roger Hansen.

Forhandlingene om ny tariffavtale for bussjåførene starter onsdag 2. mai.

Drosjekrav

Også drosjesjåførenes krav ble overlevert i dag. Det viktigste kravet er et annet lønnssystem som gir dem betalt for den faktiske tiden de er disponible for sin arbeidsgiver.

I dag jobber drosjesjåførene på ren akkordlønn, og enkelte må jobbe opp til 16 timer for å få en lønn som andre folk jobber 7,5 timer for å få.

- Vi synes det er aldeles urimelig at drosjesjåfører i enkelte tilfeller må jobbe dobbelt så lange dager som folk flest for å få ei anstendig lønn. Dette kan i verste tilfelle gå utover liv og helse, ikke bare for drosjesjåførene og deres passasjerer, men også andre som ferdes på våre veier. Prinsippet må være at folk skal ha ei forutsigbar lønn og ikke minst lønn for den tiden de jobber for sin arbeidsgiver, sier forbundsleder Roger Hansen.

Annonse
Annonse