JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Usikre reiselivsaktører

2008 var et all-time-high-år for landets reiselivsnæring. Nå venter fire av ti bedrifter at sommerens sesong blir dårligere, viser en fersk undersøkelse til NHO Reiseliv.

Mer enn fire av ti, 42 prosent, forventer en forverring av sommersesongen sammenliknet med tidenes beste år - 2008. Det viser en fersk undersøkelse blant NHO Reiselivs 2300 medlemsbedrifter, som ble lagt frem på en pressekonferanse på Grand Hotel i Oslo i dag. Ikke helt overraskende.

Litt over 500 bedrifter svarte på spørsmålene, men undersøkelsen ansees å være representativ for NHO Reiselivs hovedbransjer: Overnatting, servering, opplevelse og destinasjoner. Den er derfor godt egnet til å gi et bilde av næringen som helhet, mener administrerende direktør Knut Almquist.

Variert bilde

Selv om sommersesongen ikke ser ut til å bli like god som toppsesongen i fjor, er det svært variert hvordan de enkelte bedriftene oppfatter sin situasjon. Mer enn åtte av ti betegner markedssituasjonen generelt som tilfredsstillende eller god.

– Virkningene av finanskrisen slår svært forskjellig ut, både geografisk og mellom bransjene i reiselivet. Det viser svarene av undersøkelsen, like mye som kontakten vi har med medlemmer over hele landet, sier Almquist.

Reiselivet på vent

Undersøkelsen viser også andre tankevekkende funn:

– 42 prosent av bedriftene innen hotell og restaurant revurderer eller utsetter investeringer

– 37 prosent reduserer aktiviteten i bedriften på bakgrunn av finanskrisen

– 17 prosent har problemer med løpende betalingsforpliktelser

– 26 prosent vurderer mulighetene for å drive lønnsomt i 2009 som dårlige

– Det viser at reiselivet har utfordringer som stikker langt dypere enn finanskrisen, nemlig å skape grunnleggende lønnsomhet i reiselivet, understreket Knut Almquist.

– Det bør myndighetene ta på alvor. Skal reiselivet greie å utvikle seg i positiv retning, trenger det både vekst i markedet og en grunnleggende endring i rammebetingelser, sa NHO-direktøren.

Serveringsmoms og markedsføring

Som effektive virkemidler peker Almquist på kutt i merverdiavgiften på servering fra 25 til 14 prosent og økt markedsføring av Norge.

Hele 52 prosent av dem som svarte i undersøkelsen mener at vekst i markedet er mest avgjørende for lønnsom drift i tiden som kommer - gjennom økt markedsføring. En senking av serveringsmomsen fra 25 til 14 prosent (som for mat i kiosker og bensinstasjoner og take-away-mat) vil gi reiselivet i snitt en økning på 3,42 prosentpoeng på bunnlinjen, mener NHO Reiseliv.

– Det vil sette næringen i stand til å tåle dårlige tider bedre, og øke investeringslyst og innovasjon i næringen, er Almquist overbevist om.

Som kjent har også Fellesforbundet tatt til orde for en reduksjon av serveringsmomsen - til samme nivå som matmomsen.

Krever sentrale alkoholregler

Så presenterte han enda en av reiselivsbransjens kjepphester: alkoholreglene.

– Vi mener at all behandling av alkoholregler må skje på et nasjonalt nivå - for å unngå forskjellsbehandling av bedrifter fra kommune til kommune slik praksis er i dag, poengterte Almquist.

Flere permitteringer

På spørsmål fra magasinett.org fortalte at langt flere bedrifter i reiselivsbransjen enn tidligere permitterer ansatte fordi de venter fall i omsetningen.

– Bedriftene er blitt flinkere til å trimme kostnadene og permitterer ansatte hyppigere enn før. Og det er jo langt bedre enn å si dem opp, svarte Almquist. Under pressekonferansen kom det også fram at bedriftene benytter seg at ekstrahjelp og sommervikarer i langt mindre grad enn i fjor.

– Tror du at det vil bli flere permitteringer i bedriftene, nå hvor reglene nettopp blitt er blitt myket opp? – Ja, det tror jeg faktisk, men jeg mener at permitteringer må være hovedregelen i medlemsbedriftene, ikke oppsigelser, sa Almquist.

Venter nedgang fra Asia

Reiselivsdirektør i Innovasjon Norge, Per Arne Tuftin, som også deltok på pressekonferansen, presenterte prognoser for ferie- og fritidstrafikk fra utlandet til Norge. Han varslet at spesielt Asia-markedet forventes å ha en betydelig nedgang i år og minner om at turister fra Asia-markedet tradisjonelt sett er de som bruker mest penger hos norske hoteller under sitt opphold.

– Hoteller og operatører som satser spesielt på dette markedet vil bli ekstra hardt rammet i sommer, sier han.

Tuftin mener at ferie i eget land trolig vil bli vinneren i de fleste land denne sommeren. Det får konsekvenser for reiselivsbedriftene.

Annonse
Annonse