JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bøter for å komme for seint

Transportarbeidernes fagforeningsleder i Rogaland, Inge Vidar Lone, vil granske om det lovlig å ha et bøtesystem i kollektivtrafikken slik Kolumbus krever.

vegard.holm@lomedia.no

Kolumbus, som er det fylkeskommunale selskapet som organiserer kollektivtrafikken i Rogaland fylke, har lagt inn i anbudsdokumentene en rekke forhold som gir bøter til busselskapet Boreal.

Urealistiske rutetider

Blir bussen forsinket av køene, ligger bøtenivået på 3000 kroner, og melder ikke sjåføren fra om forsinkelsen, ja da dobles boten. Mange andre forhold gir også bot: For tidlig avgangstid, tomgangskjøring i mer enn to minutter, feil skilting med mye mer.

- Med alt dette hengende over oss, og med urealistiske rutetider, er det ikke enkelt å være bussjåfør. Det oppleves for mange som en trussel. Samtidig blir det et stort problem for rekrutteringen, sier Transportarbeiderforbundets klubbleder i Boreal, Jon Arild Svendsen.

Les i Stavanger Aftenblad: 3000 kroner i bot hver gang bussen er for sein

Lovligheten må granskes

Leder i Rogaland Transportarbeiderforening, Inge Vidar Lone, vil granske lovligheten av denne ordningen.

- Dette er en sak vi bør granske lovligheten av, om det er lov å ha slike bestemmelser i anbudspapirene, sier Lone til Transportarbeideren.

Han forteller at busselskapet har informert sjåførene om bøtesystemet, og selskapet oppfordret sjåførene om å gjøre det de kan for å holde avgangstidene.

- Mange sjåfører har en så stor stolthet for yrket sitt og ønsker ikke at bedriften skal få bøter. Derfor blir det slik at sjåførene kjører både for fort og for aggressivt for å prøve å holde ruta. Dette gir igjen klager på sjåførene.

Mindre attraktiv bransje

Inge Vidar Lone mener dette presset fører til stress hos sjåførene, og i neste omgang klager fra passasjerer som venter på bussen. Sjukemeldinger kan bli resultatet.

- Sjåfører har kommet til meg med fartsbøter de har fått fordi de prøvde å holde ruta. De har bedt om hjelp fordi bedriften ikke vil dekke disse.

- Dette er med på å gjøre bussjåføryrket mindre attraktivt og mange har gått over til å kjøre gods. De aller fleste som har begynt å kjøre for Boreal Transport de siste to årene er fra Polen. Det utdannes ikke nok sjåfører i Norge i dag, sier Inge Vidar Lone til Transportarbeideren.

Annonse
Annonse