JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Havnearbeidere krever bedre beskyttelse av jobbene

Havnearbeiderne vil ha ILO-konvensjon 173 inn i tariffavtalen for å beskytte seg mot at mannskapene ombord i skipene settes til å utføre lasse- og lossearbeid.

vegard.holm@lomedia.no

I går overleverte de sine tariffkrav til Logistikk- og Transportindustriens Landsforening (LTL). Losse- og lastearbeiderne i norske havner regner med et tøft og tungt oppgjør, og konsentrerer seg om få sentrale krav.

- Jeg tror det blir et tøft og tungt tariffoppgjør. Vi satser på å få til løsninger, og håper vi kommer i mål. Samtidig ser vi ikke bort fra muligheten for konflikt, sier Terje Samuelsen til Transportarbeideren. Han er leder i Norsk Havnearbeiderforening.

Vil videreføre garantiordning

Et konkret kronekrav vil bli fremmet under forhandlingene, men den midlertidige garantibestemmelsen om at minstelønnssatsene skal ligge på 90 prosent av NHO-statistikken «Arbeidere i alt» skal videreføres som en permanent ordning. 1. februar i år ga denne ordningen et timelønnstillegg på kr. 7,48.

ILO-konvensjon skal inn i tariffen

Ellers står krav om sikkerhetsopplæring sentralt. Her er kravet at alle som losser og laster skip skal ha en obligatorisk opplæring for å kunne gjøre slikt arbeidet.

Helt sentralt er også krav om at ILO-konvensjon 137 skal gjøres gjeldende. Konvensjonen, som er ratifisert av Norge, betyr at kun registrerte havnearbeidere kan utføre losse- og lastearbeid på skip der tariffavtalen gjelder. Dette betyr at skipenes mannskap ikke skal kunne utføre noen form losse- og lastearbeid.

Annonse

Flere saker

Annonse