JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Billige skrog - elendige forhold

Norske verft flytter skrogproduksjonen til Øst-Europa, der arbeidsforholdene er elendige, lønningene lave og miljøstandarden minimal. – Forkastelig og useriøst, sier Fellesforbundet.

En rapport om forholdene ved Sevastopol Shipyard i Ukraina er utarbeidet av Norwatch på vegne av Fremtiden i våre hender. To norske bedrifter, Fitjar Mekaniske Verksted (FMV) og Fjellstrand AS har fått levert tre skrog fra dette verftet, til en tråler i 2007 og et forsyningsskip for oljeplattformer året etter, mens Fjellstrand har et skrog under bygging. Rapporten i sin helhet leser du her

Arbeiderne trues

Rapporten forteller om svært kritikkverdige forhold ved Sevastopol Shipyard. I tillegg til elendige arbeidsbetingelser rent generelt, er sanitærforholdene dårlige og lønn utbetales ikke til fastsatt tid. I tillegg utsettes arbeidstakerne for trusler.

– Dette er skremmende lesning, sier forbundssekretær Liv Christiansen i Fellesforbundet.

Lite seriøst fra norske verft

– At norske bedrifter oppfører seg på denne måten i utlandet, synes vi er helt uakseptabelt og lite seriøst, fortsetter hun.

Liv Christiansen med hovedansvar for Verkstedoverenskomsten (VO) og dermed skipsverftene mener at norske verft må stille tydelige krav ved bestilling av skrog ved utenlandske verft.

– Selv om norske verft sparer betydelige kostnader på denne måten, kan man ikke tillate seg å overse HMS og arbeidsvilkår når oppdrag utføres, sier hun.

Arbeidstilsynet villa ha stengt

Sikkerhetsforholdene var så dårlige at det norske arbeidstilsynet ville stengt anlegget. Dette kan Norwatch fastslå fordi en rekke fotos tatt på denne arbeidsplassen, er forelagt tilsynet. Særlig stillasene rundt skroget var ”under enhver kritikk”. Brukt blåsesand er både giftig og helseskadelig. Kvartsnivået ligger over 11 ganger det som er norsk standard. Tungmetallet krom er 39 ganger så høyt som norsk maksimal grense, mens arsen-nivået ligger sju ganger over grenseverdien.

Annonse

Flere saker

Annonse