JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Brudd med LTL

Transportarbeiderforbundet brøt forhandlingene med NHOs Logistikk- og Transportindustriens Landsforening for alle fem tariffavtalene i fredag klokka 1200. Nå bærer det Riksmekleren med alle de fem overenskomstene.

vegard.holm@lomedia.no

Meklingen skal være ferdig i løpet av 14 dager.

Forhandlingsleder Lars Johnsen i NTF beklager bruddet.

- Det er svært beklagelig at motparten heller ikke ved disse forhandlingene ønsket å føre reelle forhandlinger, men drev sitt uverdige spill. Vi prøvde og prøvde og holdt døra åpen langt på overtid, men med en så useriøs motpart hadde vi tilslutt ikke annet valg enn å bryte forhandlingene, sier Transportarbeiderforbundets 1. nestleder, Lars Johnsen, til Transportarbeideren.

– Les: Forhandlingsstart med LTL

– Les: Kravene overlevert LTL

Liten forståelse

Leder Terje Samuelsen i Norsk Havnearbeiderforbund er skuffa.

- Vi er skuffa, har møtt liten forståelse hos motparten. LTLs har latt prinsipper være avgjørende under forhandlingene, og vi så ingen mulighet til å komme videre. Derfor måtte vi bryte. Sier havnearbeiderleder Terje Samuelsen.

- Dette er et forbundsvist oppgjør og vår forståelse av oppgjørsformen er at vi forhandler på et sjølstendig grunnlag og ikke etter frontfagsresultatet. Jeg stiller spørsmål ved hensikten med forbundsvise oppgjør når LTL legger seg på frontfaget når det gjelder penger.

Samme tull som i 2010

Lederen i NTFs bransjeråd for spedisjon, Dag Tønder, sier i en kommentar til Transportarbeideren at de ikke ble tatt på alvor.

? Dette har vært det samme tullet som i 2010, og da ble det streik. Krava våre blir ikke tatt på alvor av arbeidsgiverne. Føler at LTLs forhandlere ikke har den nødvendige innsikten og kunnskapen om arbeidsplassene i bransjen som trengs, sier Tønder i en kommentar til Transportarbeideren.

Uakseptabelt

Han er også svært misfornøyd med det økonomiske tilbudet.

- For noen år siden, lå lønnsnivået innen spedisjon på linje med industriarbeiderlønna. I dag ligger vi bortimot 10 prosent etter. Alt vi fikk tilbud om, var et generelt tillegg på kr 1,25 pluss litt øking i fagarbeidertillegget. Dette er helt uakseptabelt. Vi kan ikke akseptere tillegg som ikke bidrar til å tette i alle fall noe av gapet til industriarbeiderlønna, sier Dag Tønder.

Også lederen for Landsutvalget i Schenker, Jon Johannesen, er misfornøyd.

- LTL kom også med krav knyttet til arbeidstid som vil gi betydelig dårligere ordninger enn det vi har i dag. Dette kunne vi naturligvis ikke akseptere, sier lederen for Landsutvalget i Schenker, Jon Johannesen.

Parter i dette lønnsoppgjøret er Norsk Transportarbeiderforbund og NHO-foreningen Logistikk- og Transportindustriens Landsforening.

Forhandlingene omfatter tre havneavtaler som omfatter i underkant av 500 losse- og lastearbeidere: Rammeavtale om fastlønnssystem og Sør- og Nord-Norgeavtalen, i tillegg kommer Havnetariffen.

Forhandlingene omfatter også to avtaler for godsterminaler (Speditørtariffen og Schenkeravtalen). Disse omfatter om lag 2.500 terminalarbeidere.

Annonse
Annonse

Forhandlingene omfatter tre havneavtaler som omfatter i underkant av 500 losse- og lastearbeidere: Rammeavtale om fastlønnssystem og Sør- og Nord-Norgeavtalen, i tillegg kommer Havnetariffen.

Forhandlingene omfatter også to avtaler for godsterminaler (Speditørtariffen og Schenkeravtalen). Disse omfatter om lag 2.500 terminalarbeidere.