Det går mot streik
Konflikt er en svært sannsynlig utgang av den kommende meklingen for bussjåfører og godssjåfører.
Sist fredag ble det brudd i tarifforhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Transport, både for bussjåførene og godssjåførene (også brudd med Norges Lastebileier-Forbund). Partene står svært langt fra hverandre. Disse vanskelige oppgjørene egner seg neppe bedre for mekling enn forhandlinger.
Frontfagenes resultater kan ikke legges til grunn for en løsning som kan tilfredsstille landets bussjåfører og godssjåfører, til det er yrkesstoltheten for stor og lønnsnivået for lavt.
Arbeidsgiverne i bussnæringen går tilbake på avtalen om at bussjåførene skal ha et lønnsnivå som skal ligge mer på linje med industriarbeidersnittet, en formulering som de fire fagforbundene som organiserer bussarbeiderne og NHO Transport forhandlet seg fram til da Bussbransjeavtalen (BBA) ble en realitet i 2007.
Etter at lønnsnivået i BBA lå i nærheten av industriarbeidergjennomsnittet da avtalen ble inngått for fem år siden, har det siden knapt vært oppe i 90 prosent. Forventningene til at lønna skal opp igjen har vært store hos bussjåførene de siste årene. Særlig etter at arbeidsgiverne sa seg enig i industrilønnsformuleringen.
I år, da den gamle tariffavtalen skulle begraves, og Bussbransjeavtalen gjelde for hele næringa, vil altså ikke arbeidsgiverne ha den forpliktende lønnsnivåformuleringen i tariffavtalen. Heller ikke i framtidige oppgjør vil NHO Transport forplikte seg til en slik målsetting.
Forbundenes forhandlere hadde ikke andre valg enn å bryte forhandlingene. For bussjåførene i alle de fire forbundene, og over hele landet, må dette være en provokasjon det er lenge siden de har blitt utsatt for.
Streikeviljen har ikke har vært større siden 1998, da bussarbeiderne oppnådde et lønnstillegg på ti kroner timen etter fem uker i streik. I år er kravet mer enn det dobbelte.
Godssjåførene vil ha et lønnssystem som er lik det alle andre har i arbeidslivet. Et lønnssystem som gir betaling for de timene de jobber, og tillegg for jobbing på ubekvemme arbeidstider.
I mange måneder har partene forhandlet om å innføre en ny tariffavtale for denne bransjen, og forventningene har vært at det avsluttende arbeidet skulle gjøres i dette tariffoppgjøret. Dette har nå arbeidsgiverne gått bort i fra.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) hevder at partene har nærmet seg enighet på enkelte områder. Forhandlingslederen til NLF uttaler at arbeidstakersiden har svært høye krav, samtidig hevder han at et nytt lønnssystem, slik fagforbundene krever, vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportbransje.
Transportbransjen er utsatt for sterk konkurranse fra utenlandske selskaper som bruker sjåfører med et helt annet lønnsnivå og sosiale ordninger. De norske godsselskapene kan ikke konkurrere på lønnsnivå med denne sosialt dumpende delen av næringa. Det er kvalitet som gjør norske transportbedrifter i stand til å vinne oppdrag, og da er det helt nødvendig å ha sjåfører som setter sin ære i høy kvalitet, kunnskap og innsikt i jobben sin.
At lønnskravet for godssjåførene på 161 kroner timen vil gi uholdbare utslag for norsk langtransportnæring står ikke til troende. Heller ikke at en arbeidstidsordning som også gir tillegg for ubekvem arbeidstid vil underminere hele transportnæringa.
Det finnes fortsatt mulighet for å komme fram til nye tariffavtaler for bussjåførene og godssjåførene uten streik, men da må arbeidsgiverne bruke de snaue to ukene fram til mekling godt.
De bør glemme frontfagenes lønnstillegg. Kraftige lønnstillegg må til. Hvis ikke vil landets yrkessjåfører vise seg som de gode streikerne de er.
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer
Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje
Kathrine Geard
Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden
Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.
Erlend Angelo