Lønnsløft for bussjåførene
Gjennomsnittlig lønnstillegg for bussjåførene blir 21 000 kroner i år. Dermed når de 97 prosent av industriarbeiderlønn. Partene er også enige om en regulering i forkant av mellomoppgjørene.
vegard.holm@lomedia.no
oystein@lomedia.no
per.flakstad@fagforbundet.no
Etter mekling 12 timer på overtid ble det enighet om et tillegg på 21 000 kroner fra 1. april, en økning i timelønn på 2 kroner fra 1. desember samt en reguleringsbestemmelse for mellomoppgjørene som denne gangen blir 3 kroner fra 1. april neste år. I tillegg skal kompetansehevingen fortsette og videreutvikles.
Første skritt
Totalt vil dette oppgjøret ha gitt en gjennomsnittlig lønnsøkning på drøyt 30 000 kroner ved utgangen av 2013. En del sjåfører vil ikke få så mye, men det er samtidig mange som vil få mye mer, ifølge arbeidstakerorganisasjonene i bussbransjen.
– Vi oppnådde ikke alt fra 1. april, men i desember 2013 er nivået der det skal være, sier forhandlingsleder Roger Hansen fra Transportarbeiderforbundet.
De fire forbundene er enige om at bussbransjeavtalen kommer styrket ut av årets oppgjør.
– Mangelen på en reguleringsbestemmelse har vært en svakhet i avtalen. Nå skal vi forhandle om størrelsen på tilleggene i andre avtaleår ved hvert hovedoppgjør, sier forbundsleder Kjell Atle Brunborg.
Resultatet betyr en jevnere lønnsutvikling, og at man ikke må bruke kreftene på å ta igjen etterslepet som hittil har oppstått annethvert år.
– Høyere lønn gir yrket økt status og gjør det lettere å rekruttere, sier Brunborg.
Etterutdanning
De fire forbundene er fornøyde med at grunnlaget består.
– Avtalen bygger på prinsippet om at bussjåfører skal ha omtrent en gjennomsnitts industrilønn, og at en del av lønnsutviklingen skal bygges på kompetanseheving. Begge disse elementene er godt ivaretatt i dette oppgjøret. Vi har samtidig fått på plass en reguleringsbestemmelse som gjør at sjåførene ikke faller langt etter andre grupper etter mellomoppgjør og lokale forhandlinger i privat sektor, sier Fagforbundets Stein Guldbrandsen.
Han er relativt godt fornøyd med resultatet, men er samtidig skuffet over at de ikke fikk gjennomslag for å utvide tidspunktene for helgetillegg.
– Riktignok har vi fått 25 prosent tillegg på kjøring fra 06 til 15 på lørdager, men det gjelder kun for nye anbud og mange sjåfører vil ikke være fornøyd med det. Det som er bra er at vi går inn i neste hovedoppgjør om to år med et vesentlig bedre utgangspunkt enn i år. Da kan vi bruke mer krefter på å få til bedre løsninger for blant annet helgetillegg og delte skift, sier Guldbrandsen.
Lettet
Arbeidsgivernes forhandlingsleder, Jon Stordrange i NHO Transport, er fornøyd med at bussoppgjøret ikke endte i konflikt.
– Både arbeidsgivere, sjåfører og ikke minst våre passasjerer ville ha blitt skadelidende under en streik. Derfor har vi strukket oss så langt vi kunne, og kanskje lenger enn vi egentlig ønsket. Oppgjøret blir veldig kostbart, sier han.
Stordrange berømmer organisasjonene fordi de var tidlig ute med klare og konkrete krav.
– Selv om kravene var høye, var det noe vi kunne forholde oss til og begynne å arbeide med tidlig. Det bidro til at vi klarte å komme i havn med et resultat, sier han.
De fire forbundene anbefaler resultatet med stort flertall. I Fagforbundet og Norsk Transportarbeiderforbund stemte et mindretall nei til forslaget. Uravstemningen skal være gjennomført innen 20. juni.
Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.
Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.
Parter i oppgjøret er LO Stat, Fagforbundet, Norsk Transportarbeiderforbund, Yrkestrafikkforbundet og arbeidsgiverforeningene Spekter og NHO Transport.
Meklingen omfatter ca 13.500 ansatte i diverse NHO-tilsluttede busselskaper, Nettbuss-konsernet og Borgbuss.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin