Hvem har makt i den norske matkjeden?
Orklas oppkjøp av Rieber & Søn har ikke uventet ført til reaksjoner fra dagligvarekjedene.
jo.hestnes@lomedia.no
Rema 1000, Ica og Coop frykter høyere priser fordi Orkla får nærmest «monopol» i nordiske butikkhyller innenfor visse varesegmenter. Bare Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen er delvis positiv til oppkjøpet. Roskifte legger vekt på Orkla som et lokomotiv i matformidlingen, og det trenger vi, uttalte han til E24.
Dagligvarekjedene er bekymret over maktkonsentrasjonen på leverandørsida.
– Jo hardere konkurranse, jo bedre priser for deg og meg, påpeker Ole Robert Reitan. Rema 1000-sjefen sier det er viktig at ingen leverandører blir for store.
Sannheten er at de fire dagligvarekjedene har hånd om 98-99 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Matkjedeutvalget pekte på at maktkonsentrasjonen har forskjøvet seg fra leverandørsida over på butikkene. Ingen europeiske land har så sterk maktkonsentrasjon på butikksida som i Norge.
Det er fire innkjøpssjefer i de fire kjedene som bestemmer hva du og jeg skal ha på spisebordet. Kjedene bestemmer hvilke produkter, hvilke leverandører og hvilken plass de kan få i hyllene. Derfor virker det helt urimelig når kjedene nå frykter maktkonsentrasjon blant leverandørene.
Snart starter den såkalte «høstjakta», der leverandørindustrien skal forhandle med kjedene om hva slags produkter som blir å finne i butikkhyllene til neste år, og ikke minst: til hvilken pris. Som Matkjedeutvalget også pekte på: Den sterke maktkonsentrasjonen blant kjedene er også en viktig årsak til at det ikke er større prispress på produktene i butikkene. Kjedenes «frykt» kan tolkes som en oppkjøring til tunge forhandlinger.
Både Orkla og Rieber har vært en de store innovatørene og merkevarebyggerne i norsk matindustri. Orkla har lenge hatt en uttalt strategi om at selskapet skal rendyrke sin merkevarefilosofi. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke vil fortsette. Tvert i mot er det grunn til å tro at vi vil finne flere nye og spennende produkter fra det sammenslåtte selskapet.
– Nå beveger vi oss mot å bli et skikkelig merkevareselskap. Vi får større bredde og blir større aktører i forhold til dagligvarekjedene. Dessuten konkurrerer vi mot store internasjonale aktører og trenger å styrke oss, sa Terje Utstrand, konserntillitsvalgt i Orkla, til frifagbevegelse.no i går.
Vi trenger lokomotiver i norsk matindustri som Nortura, Tine og Orkla. De er lokomotiver som i noen grad kan matche kjedenes makt. De er også de eneste som kan utfordre kjedenes egne merker og som kan konkurrere mot store internasjonale aktører.