JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hvem har makt i den norske matkjeden?

Orklas oppkjøp av Rieber & Søn har ikke uventet ført til reaksjoner fra dagligvarekjedene.

jo.hestnes@lomedia.no

Rema 1000, Ica og Coop frykter høyere priser fordi Orkla får nærmest «monopol» i nordiske butikkhyller innenfor visse varesegmenter. Bare Per Roskifte, konserndirektør i NorgesGruppen er delvis positiv til oppkjøpet. Roskifte legger vekt på Orkla som et lokomotiv i matformidlingen, og det trenger vi, uttalte han til E24.

Dagligvarekjedene er bekymret over maktkonsentrasjonen på leverandørsida.

– Jo hardere konkurranse, jo bedre priser for deg og meg, påpeker Ole Robert Reitan. Rema 1000-sjefen sier det er viktig at ingen leverandører blir for store.

Sannheten er at de fire dagligvarekjedene har hånd om 98-99 prosent av det norske dagligvaremarkedet. Matkjedeutvalget pekte på at maktkonsentrasjonen har forskjøvet seg fra leverandørsida over på butikkene. Ingen europeiske land har så sterk maktkonsentrasjon på butikksida som i Norge.

Det er fire innkjøpssjefer i de fire kjedene som bestemmer hva du og jeg skal ha på spisebordet. Kjedene bestemmer hvilke produkter, hvilke leverandører og hvilken plass de kan få i hyllene. Derfor virker det helt urimelig når kjedene nå frykter maktkonsentrasjon blant leverandørene.

Snart starter den såkalte «høstjakta», der leverandørindustrien skal forhandle med kjedene om hva slags produkter som blir å finne i butikkhyllene til neste år, og ikke minst: til hvilken pris. Som Matkjedeutvalget også pekte på: Den sterke maktkonsentrasjonen blant kjedene er også en viktig årsak til at det ikke er større prispress på produktene i butikkene. Kjedenes «frykt» kan tolkes som en oppkjøring til tunge forhandlinger.

Både Orkla og Rieber har vært en de store innovatørene og merkevarebyggerne i norsk matindustri. Orkla har lenge hatt en uttalt strategi om at selskapet skal rendyrke sin merkevarefilosofi. Det er ingen grunn til å tro at dette ikke vil fortsette. Tvert i mot er det grunn til å tro at vi vil finne flere nye og spennende produkter fra det sammenslåtte selskapet.

– Nå beveger vi oss mot å bli et skikkelig merkevareselskap. Vi får større bredde og blir større aktører i forhold til dagligvarekjedene. Dessuten konkurrerer vi mot store internasjonale aktører og trenger å styrke oss, sa Terje Utstrand, konserntillitsvalgt i Orkla, til frifagbevegelse.no i går.

Vi trenger lokomotiver i norsk matindustri som Nortura, Tine og Orkla. De er lokomotiver som i noen grad kan matche kjedenes makt. De er også de eneste som kan utfordre kjedenes egne merker og som kan konkurrere mot store internasjonale aktører.

Annonse
Annonse