Bort med taxfree-handelen
Tax-freeshopping er en antikvarisk ordning for at den velfødde middelklassen skal få et ekstra privilegium.
torgny.hasaas@lomedia.no
Når en lander på utenlandsterminalen på Gardermoen, går det et lemmentråkk fra rulletrappa bort til taxfree-butikken. I stedet for å vente på bagasjen, skal alle fylle opp sin avgiftsfrie kvote av vin, brennvin og en god del tobakk.
Tilsvarende er det hvis du reiser over Skagerak eller Nordsjøen. I taxfreebutikken står flaskene og klirrer etter bølgene og motorvibrasjonen. Når passasjerene passerer taxfreebutikken, ringes de inn som klokker som kaller munker til messe.
Det er ikke mange passasjerer som går i land uten kvoten.
Innad i EU er taxfree-handelen fjernet, men på reiser til og fra Norge er det fortsatt mulig å kjøpe avgiftsfrie varer.
Denne handelen er rester fra atlanterhavsdampernes epoke. Det var logisk når reisa over havet tok over en uke at en ikke skulle betale avgift til en av havnestatene for det som ble handlet om bord underveis. Det er også et visst snev av logikk når en er på internasjonale flyplasser i transitt befinner seg på internasjonalt territorium og derfor ikke skal betale avgift til det landet hvor flyplassen befinner seg. Selv om det er vel viser seg at butikkeierne og flyplasseierne kompenserer det som er avgiftsfritt med å skru opp prisene.
Men ordningen ble dratt ut i parodien da det ble tillatt å handle taxfree ved ankomst. Det er ingen grunn til at spesielt usunne varer som sprit og røyk skal ha en spesialordning som undergraver landets helsemotiverte avgiftspolitikk. Mens lovgiverne har bestemt at det ikke skal være lov å kjøpe en flaske vin etter klokka 15 lørdag, har de samme lovgiverne bestemt at det er mulig å handle i taxfreebutikkene til alle døgnets tider.
Denne handelen er økonomisk viktig både for Avinor og fergetrafikken til våre naboland. Avinor skriver dette på sine nettsider: «Salg og utleie av arealer på flyplassene våre, herunder salg av taxfree-varer, er et viktig bidrag til å holde flytrafikken i gang i hele landet.»
Dette er kanskej et besnærende argument. Men uansett hvordan en vrir og vrenger på det: det er passasjerene som betaler regninga enten det skjer i form av avanse på taxfreeproduktene eller direkte til Avinor eller fergerederiet for de transporttjenestene passasjerene mottar. Men det prinsipielt betenklig at viktig samfunnsinfrastruktur baserer seg på folks forbruk av produkter som beviselig er helseskadelig.
For de som reiser en gang i året eller kanskje sjeldnere, er taxfreeshoppingen et gyllent øyeblikk. Men for de som har utenlandsreiser som en del av jobben, blir det et vedvarende privilegium hvor de får kjøpt gode viner til halv pris.
Taxfreehandelen er et gode først og fremst for den allerede velfødde middelklassen.
Hvor er markedsliberalistene i Fremskrittspartiet når en trenger dem? I et marked er systematisk kryssubsidiering en uting.
Skattemyndighetene burde komme på banen, å fordelsbeskatte de som har dette privillegiet.
Venstre har kommet på banen. I sitt programforslag går de i mot taxfree-handelen. De argumenterer også med at taxfreehandelen genererer mer reising som igjen fører til økt CO2-utslipp.
Det eneste som er sikkert er at ingen politikere kommer til å jobbe for et slikt forslag i et stortingsvalgår. Det vil være et særdeles upopulært standpunkt å frata de som har et «gyllent øyeblikk» en gang i året, denne gleden. Dessuten tilhører politikerne selv den reisende klassen som får skattelette med taxfree-handelen.
Mitt tips er at det er større sjanse for at Stortinget innfører boligskatt, enn at de avskaffer taxfree-handelen.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin